Fler och fler hotell marknadsför sig genom medlemskap i olika hotellorganisationer. Men vad innebär egentligen alla dessa hotellklassificeringar? Och vad står de för? Vi vet svaren.
Small Luxury Hotels
Vad: Såsom namnet skvallrar om är detta hotell som sätter kvalitet framför kvantitet. Små lyxiga hotell med 50 rum som medeltal, högklassig inredning, toppservice och restaurang med god kvalitet på mat och vin karaktäriserar hotellen.
Hur: Enligt Small Luxury Hotels går bara fem procent av alla ansökande hotell vidare till nästa steg. Då knackar Small Luxury Hotels på hotelldörren för att på plats göra genomgående studier av kvalitet, service och inredning och ställa sig frågan om just detta hotell är ett av de bästa i området. Blir hotellet antaget kan det inte slappna av för det, när som helst kan SLH:s mystery inspectors dyka upp för att se till att hotellet fortfarande håller måttet.
Antal: runt 500 hotell i 70 länder
Typhotell: Crystal Hotel, Sankt Moritz, Schweiz
I Sverige: Victory Hotel i Gamla Stan, Stockholm
Leading hotels of the world
Vad: Till skillnad från Small Luxury Hotels handlar det här om stora, ofta välkända, lyxhotell. Men hotellen varierar ändå mycket i storlek och ligger på alla sorters olika platser, från storstäders huvudgator till avskiljda öar. Det primära är att hotellen når upp till absolut toppstandard. Enligt Leading hotels of the world är det endast toppskiktet inom hotell som kan bli medlemmar.
Hur:Ansökningsprocessen består av noggranna inspektioner enligt hundratalet olika kriterier inom allt ifrån personal till rummens kvalitet och hotellrestaurangens mat. Enligt Ani Zerounian, pr-chef på LHW, droppar det in ett tusental ansökningar varje år men bara någon procent når upp till vad som krävs.
Antal: 450 hotell i 80 länder
Typhotell: Trump Tower, New York
I Sverige: Grand Hotel, Stockholm
Design Hotels
Vad: – Det räcker inte att ha en Eamesfåtölj i lobbyn för att bli medlem av Design Hotels, säger Arno Schwalie, strategichef på Design Hotels.
Arkitektur, design och atmosfär är alla otroligt viktiga bitar i alla medlemmars hotellpussel. Personligt är ett ledord. Upplevelsen på ett Design Hotel ska vara unik och det ena ska inte var det andra likt.
Hur: Det finns inga exakta standardiseringar för att bli medlem i Design Hotels, varje hotell granskas med nya ögon. Design Hotels experter besöker regelbundet sina medlemmar för att se till att de bibehåller sin standard. Uttagningen är hård – förra året refuserades mer än 90 procent av alla hotell som ansökte.
Antal: 191 hotell i 40 länder
Typhotell: Lux 11, Berlin
I Sverige: Hotel Skeppsholmen, Stockholm
Relais & Châteaux
Vad: Relais & Châteaux beskriver sina hotell som de allra vackraste blommorna i den finaste av buketter. Att bo på Relais & Châteaux ska vara som att resa långt bort men fortfarande känna sig som hemma. Förutom att de genomsyras av lyx ska hotellen vara något extra och gärna ligga i exempelvis ett 1700-talsslott eller ha en stor vingård utanför fönstret. Natur är viktigt, liksom genuin känsla och historia.
Hur: Enligt Relais & Châteaux ansöker ett hundratal hotell årligen. Antagningsprocessen är benhård, det räcker inte med att ha ett lyxigt hotell utan det måste också passa perfekt in i Relais & Châteauxs mall. Har även restauranger.
Antal: 475 hotell i 57 länder
Typhotell: Chateau de La Chevre d’Or, Eze, franska Rivieran
I Sverige: finns inte
World Hotels
Vad: ”Unqiue hotels for unique people” lyder World Hotels paroll.
– Våra medlemmar har alla karaktär och distinktion och tillhör världens mest unika independenthotell, säger Robert Hornman, managing director på World Hotels.
Hotellen är både fyr- och femstjärniga och ska erbjuda affärs- såväl som fritidsresande ett förstklassigt men personligt boende.
Hur: World Hotels utgår från tusentals olika kriterier i sin antagningsprocess. Efter att ett hotell har blivit antaget fortsätter det att årligen testas genom besök av anonyma inspektörer. Organisationen uppsöker själva nya hotell som kan passa varumärket men får också in hundratals ansökningar. 2009 antog man 54 hotell.
Antal: 450 hotell i 65 länder
Typhotell: The Regency Hotel, London
I Sverige: Hotel Diplomat & Lydmar Hotel, Stockholm
FAKTA
Samtliga av de hotellorganisationer som vi på RES har pratat med tar ut en årsavgift av sina medlemmar. I gengäld får hotellen hjälp med global marknadsföring, pr och exponering. Tuomas Liewendahl, försäljningsdirektör på Grand Hôtel i Stockholm säger att medlemskapet hjälper till att utveckla servicenivån och ger ett starkare och mer konkurrenskraftigt varumärke. Enligt Rickard Bengtsson, managing director på Victory Hotel innebär medlemskapen tillgång till ett nätverk, bland annat medlemmarna i Small Luxury Hotels Club. Samtliga hotellorganisationer i artikeln driver också bokningar till hotellen via särskilda bokningssystem.