INTERVJU

På trendspaning med designern Marcel Wanders

Oct 29, 2009

Designern Marcel Wanders fortsätter sitt erövringståg över världen med drömmar om en plats som är vackrare, djärvare och full av oemotståndliga upplevelser. RES Micha van Dinther fick audiens hos designhotellets presumtive kronprins.

Regndropparna smattrar mot de våta kullerstenarna. Jag kryssar mellan träden utmed Prinsengracht, en av kanalerna som omsluter Amsterdams stadskärna, på väg till mitt möte med en av världens kanske just nu mest eftertraktade designer. Marcel Wanders har gjort sig känd som excentriker och showman, något som i allra högsta grad är påtagligt i hans uppenbarelse. Det lockiga, grånande håret är nonchalant bakåtkammat. Hans ljusrosa Bathing Ape-sneakers, halsbandet med pärlor stora som tuggummin och den kritstrecksrandiga, skräddarsydda kostymen avslöjar att Wanders är en man med sinne för spektakulära detaljer. Utan att för den skull uppfattas som särskilt prålig. Hans handslag är fast och hans blick är pigg och vaken.
– Har du fått chans att se dig omkring? undrar han och syftar på de nyrenoverade lokalerna.


Från Westerhuis styr Marcel Wanders sitt imperium. En femvåningsbyggnad som tidigare var skola har omvandlats till kontor och kulturell samlingsplats för stadens kreativa entreprenörer. I bottenplanet ligger ett stort showroom som skyltar med Wanders senaste alster. Våningen ovanför fungerar som företagshotell för en grupp kreatörer och småföretag, och är Marcels Wanders sätt att bidra till Amsterdams fortsatta utveckling som designstad. Övriga våningar disponeras av Wanders och består av luftiga kontorslandskap som flödar av ljus. I det största rummet sitter designern själv på en rosettprydd kontorsstol i ständig närvaro av sina närmaste, inte helt olikt en kronprins på sin tron.

 

 

 

Varenda liten kvadratcentimeter i huset skvallrar om hans storhet – Wanderstapeter, Wandersmattor och Wandersmöbler så långt ögat når. Till och med tyget på soffan jag sitter på i väntan på vårt möte avbildar designerns clownnäseförsedda nuna. Marcels Wanders värld är minst sagt omfattande. 1998 drog han i gång Wonders Holdings, ett företag som numera har ynglat av sig i fyra förgreningar: hotellet Lute Suites, ett företag som handlar med fastigheter i Amsterdam, exklusiva Marcel Wanders Studio (med designjättar som Kartell, Cappellini, Puma och Bisazza som kunder) samt den konsumentinriktade och något mer plånboksvänliga designstudion Moooi (”vacker” på holländska, med ett extra ”o” för särskild betoning).
Vid sidan om detta har Wanders även funnit tid att rikta sin uppmärksamhet mot åtskilliga restauranger, hotell och butiker. Hittills har det högst ordinära året inneburit lanseringen av ett flertal möbelkollektioner, hotellet Mondrian South Beach i Miami, den exklusiva modebutiken Villa Moda i Bahrain samt boken Behind the ceiling. Senare i år väntas Marcel presentera redesignen av flygbolaget KLM och det nyritade hotellet Kameha Grand i Bonn, Tyskland. Bland annat.


Inte undra på att alla vill ha en liten del av Marcel Wanders och den stjärnglans han strör omkring sig. Men så har inte alltid varit fallet – hans resa till den han är i dag har varit allt annat än spikrak.
Redan som sextonåring visste Marcel Wanders att han ville rita och tillverka saker, och påbörjade en utbildning i landskapsarkitektur.
– Men jag insåg väldigt snart att jag inte ville gå omkring i gröna stövlar hela mitt liv, berättar han.
Året därpå antogs han till Design Academy Eindhoven, en av Nederländernas mest framstående designskolor, och intresset för inredningsdesign tog vid på allvar.
– Egentligen kom jag in på design av en slump, ett område som inte var någon stor grej på den tiden. Men där och då insåg jag att det inte fanns någon återvändo, min hjärna gick liksom inte att hejda längre.

 


Men då han året efter, mot alla odds, kuggade och blev utslängd ur skolan var katastrofen ett faktum. Fast besluten om att design ändå var framtiden hoppade han på en utbildning i Maastricht, som genom hårt arbete och stark beslutsamhet ledde till omplacering och utexaminering på Arnhems välrenommerade designskola. En skön liten hämnd på lärarna i Eindhoven var vinsten i tre stora designtävlingar och examensjobbet som blev omslag på en nationell designtidskrift.


Designkollektivet Droog presenterade 1993 sin första kollektion på Milanomässan, och Marcel Wanders var en av de unga förmågorna bakom en del av verken. Det internationella genombrottet fick han i samband med att den ikoniska stolen Knotted chair, som kombinerade den klassiska hantverkstraditionen makramé med högteknologiska material, såg dagens ljus. Museum of Modern Art i New York var först med att ögonblickligen plocka in stolen tack vare dess banbrytande kombination av gammalt och nytt.

 

Men en estetik lika färgstark som hans personlighet klev Marcel Wanders ut på den internationella designscenen och hittade snabbt en plats i rampljuset. Han hade plötsligt, från ena dagen till den andra, blivit designvärldens eget enfant terrible, och på grund av sitt flamboyanta sätt fick han snabbt rykte om sig att vara showman.
– Egentligen gillar jag inte termen, men jag förstår att folk tänker så om mig, erkänner han. Man kan välja att leva ett grått och tråkigt liv, men jag väljer att göra vad som krävs för att det jag producerar och kommunicerar ska nå fram. Ibland kan man kanske kalla det för ”show”, men jag tar min kommunikation på största allvar.
För Marcel Wanders finns det stora likhetstecken mellan kommunikation, upplevelse och design.
– Jag är inte designer av föremål, jag är designer av människors upplevelser, förklarar han. Design når din hjärna, ditt hjärta – dig. Är jag dum nog att sätta mitt namn på något så vill jag att det tillför användaren något extra. Kan jag i min design inte förmedla något så är det ju förgäves.
Under slutet av förra året var det storpremiär för Mondrian South Beach – det 200 miljoner dollar dyra sagohotellet som det har tisslats och tasslats om i flera år. Bakom satsningen stod Morgans Hotel Group, skapare av fenomenet boutiquehotell. Begreppet har under senare år hamnat på dekis, och företaget hade ett rykte att återupprätta. Hotellkedjans tidigare kreativa ljushuvud Philippe Starck hade sedan länge dragit vidare till andra projekt.

Entré för Marcel Wanders, som enligt Morgans designchef Mari Balestrazzi var en ”slam dunk” i valet av efterträdare. Kontrakt är skrivet och Mondrian South Beach är det första i en lång rad projekt för hotellkedjan.
Wanders själv anser att begreppet boutiquehotell har urholkats och missuppfattats. Han upplever att många människor verkar tro att det räcker med att köpa en läcker soffa och ställa den i lobbyn för att skapa ett boutiquehotell. Han vill i sitt återuppfinnande av fenomenet i stället komma åt våra känslor.
– För mig handlar det om upprymdhet kring olika upplevelser, något som man som gäst varseblir genom form, service, material och kvalitet i mat och dryck. Upprymdhet över att vara just där är för mig en stor del av hotellets unikum.
Målet att väcka folks upprymdhet har Marcel Wanders lyckats väl med. Mondrianhotellet har i folkmun snabbt döpts om till ”Moan-drian” (moan i betydelsen ”stön”) och är precis sådär surrealistiskt sagolikt och dramatiskt som man bara hade kunnat drömma om. En jättelik svart spiraltrappa slingrar sig ner i lobbyn och på uteterrassen hänger kristallkronorna från prunkande häckar som formar små hemliga loungebås. Mondrian är, med perfekt ansade trädgårdar, grandiosa pooler, en neonfärgad utsikt och sin plastic-fantastiska inredning sådär Miamiaktigt ”in-your-face”.

Påståendet om att han skulle vara boutiquehotellets kronprins bemöter han påfallande nonchalant. Självaste Philippe Starck, boutiquehotellets urfader, sägs ha utnämnt Marcel Wanders till ”nästa Philippe Starck” och Wanders verkar vara beredd att ta emot kronan.
– Det är djärva utsagor. Men varför inte? Jag har inte så stor erfarenhet av hotelldesign, men jag blir bara bättre och bättre. Hotellet jag jobbar på i Las Vegas kommer att bli något alldeles extra! utbrister han och tar fram en tub rosa läppglans från Lancôme som han applicerar på läpparna.
– Jag vill inte vara showen, jag vill att det jag skapar ska vara showen.

 

FAKTA:

Hotell

Mondrian South Beach
1100 West Avenue, Miami Beach
+1-305-514 15 00
Dubbelrum: från 2 100 kronor

Lediga rum & priser

Lute Suites
Amsteldijk Zuid 54–58, Ouderkerk aan de Amstel
+31-20-472 24 62
lutesuites.nl
Pris för svit: från 2 650 kronor

Kameha Grand
Am Bonner Bogen 1, Bonn
+49-228-433 450 00
Pris för svit: ej prissatt ännu, hotellet öppnar senare i år

Lediga rum & priser

 

RESTAURANGER

Blits
Boompjes 701, Rotterdam
+31-10-282 90 51
blits-rotterdam.nl

Thor
107 Rivington Street, New York
+1-212-796 80 40
hotelonrivington.com

BUTIKER

Moooi Gallery på Westerhuis
Westerstraat 187, Amsterdam
+31-20-528 77 60
moooi-gallery.com

Villa Moda
Moda Mall, Bahrain
modabwtc.com

Mandarina Duck
16 Conduit Street, London
+44-207-495 82 88
mandarinaduck.com

Mer från RES

Kivotos Hotel & Villas på Mykonos. Foto: Pressbild.

Handplockade tips

Bildspecial: 7 av världens vackraste hotellpooler

Att utnämna de vackraste hotellpoolerna i världen är ett omöjligt uppdrag. Att inspireras av vad som finns där ute gör vi däremot nära nog dagligen. När solen och värmen nu står för dörren börjar vi på allvar drömma om alla kommande bad. Det här är RES-redaktionens sju poolfavoriter just nu.

Foto: Unsplash.

Intervju

Intervjun: Det här får du inte missa i Japan

För två veckor sedan öppnade Japans nationella turistorganisation, JNTO, sitt första kontor i Norden – i Stockholm. RES passade på att fråga direktören Kana Wakabayashi om hennes bästa tips i hemlandet.

Artikel

Poängnyheter: Därför finns SAS Eurobonus

För alla som flyger finns mängder av lojalitetsprogram på marknaden. Som i sin tur är allianser mellan olika flygbolag och erbjuder olika typer av nivåer och förmåner. Vi bad plattformen Chatflights poängexpert Jonas El Said förklara mer – och vi börjar med SAS Eurobonus.