Vad får man ta med från hotellet?

Fri internetuppkoppling, dyra schampon och gratis frukostbuffé. Hotellen blir alltmer frikostiga i att skämma bort sina gäster. Trots det kan det vara klurigt att veta vad som verkligen ingår i hotellvistelsen. RES har pratat med Hotel Skeppsholmens vd Joachim Olausson som vet vad som gäller.

Vad är okej för gästen att ta med sig när den checkar ut från rummet?

– Vi har hudvårdsprodukter från det exklusivare märket Byredo som går bra att ta med sig när du checkar ut. Våra vip-gäster får dessutom ett specialdesignat doftljus till ett värde av 400 kronor. Generellt brukar det vara just hygienartiklar som går bra att ta med hem, såvida hotellet inte uttrycker något annat. Och det är det alltid okej att ta med block, broschyrer och magasin som ligger på rummen.

Men vad händer om en handduk eller en badrock råkar slinka ner i väskan, får man betala för den då?

– När du checkar in lämnar du i regel ditt kontonummer i receptionen vilket gör att hotellet kan debitera i efterhand. Men jag skulle säga att det beror på situationen. Kanske är vi osäkra på exakt hur många handdukar som hängdes ut, eller så förstår vi att gästen fått med sig badrocken av misstag. Märker vi dock att det här är ett medvetet och systematiskt beteende tar vi betalt. När jag bodde på St Martins Lane i London var hotellet så smart att de hade satt upp samtliga saker på minibarlistan, alltifrån den Philippe Starck-designade väckarklockan till tvättpåsen. Ett bra sätt att undvika missförstånd på. Mitt tips är att inte ta något för givet.

Det verkar som om det blir allt viktigare för hotell att skapa mervärde på olika sätt, genom att ge bort saker gratis och uppgradera gäster. Vad tror du att det beror på, och är det viktigt för er?

– Eftersom vi är ett litet livsstilshotell är detta mycket viktigt för att uppfattas på rätt sätt och för att ge gästen det lilla extra. Jag tror absolut att de tuffa tiderna är en anledning till att hotellen försöker ta hand om gästerna mer nu – med presenter, frukost, trådlöst internet och så vidare. Och det är viktigt att skapa mervärde, vi får många positiva reaktioner på våra presenter och allt annat som vi bakar in i begreppet mervärde.

 

Tre exempel där hotellet ger det lilla extra

  • Schampo från Hermès
    Burj al Arab i Dubai lever upp till sitt namn som världens lyxigaste hotell genom att förse gästerna med badrumsprodukter från Hermès – bara att plocka med sig hem. Utöver detta tillkommer en present dagligen, vilken kan bestå i allt från en handfläkt till exklusiva spaprodukter.
  • Fri lyxåkning
    På The Plaza i New York blir gästen inte skjutsad i vilken bilmodell som helst utan i en Rolls-Royce Phantom. I alla fall när den finns tillgänglig. Annars får du nöja dig med någon utav limousinerna.
  • Gratis välmående
    Bor du på Huntington Hotel i San Francisco kan du utnyttja deras yogaklasser, workoutstudio och spa med samtliga faciliteter, helt utan extra kostnad.

 

Relaterade artiklar