Marrakech

Om araber, berber och en apelsinfarm

Att komma underfund med Marocko och dess kultur är inte gjort i en handvändning och jag vill på intet sätt hävda att jag är en expert på befolkningen i Marocko. Men jag skall försöka ge en så rättvis och korrekt introduktion, som möjligt till detta spännande ämne.

Efter tusentals år av intensivt utbyte med handelspartners; invaderande folkslag och mellan olika stammar så har Marocko vävts till ett veritabelt lapptäcke av alla färger och mönster man kan tänka sig. Marocko har alltid varit ett multikulturellt samhälle, mycket på grund av sitt strategiska läge mellan Afrikanska kontinenten och Medelhavsregionen.

vackra volubilis

vackra volubilis

Redan de gamle Fenicierna hade bosättningar längs kusterna, senare ingick norra delen av landet under 200 år i romarriket under namnet Mauritania Tingitana ( det finns en jättefin romarstad man kan besöka som jag skrivit om i bloggen: Tanger-Fez genom ”haschbergen”) sen kom araberna på slutet av 600-talet, Portugiserna på 1400-talet och så senast fransmännen och spanjorerna 1912-1957.

Under karavanhandelns tidevarv från ca 1000-talet ända in på 1900-talet, så kom människor från andra delar av Afrika, som slavar, handelsmän, musiker och healers.

Marocko har även haft en viktig judisk befolkning. Berberjudarna började dyka upp i Marocko vid ungefär samma tidervarv som romarna och den stora arabiskjudiska inflyttningen skedde under spanska inkvisitionen på slutet av 1400-talet. Då fick många judar (och muslimer) fick skydd i Marocko och har sedan dess har levt, som en relativt integrerad folkgrupp. Judarna hade bland annat monopol på den viktiga handeln med salt, som var en av grundstenarna för Marockos karavanhandel. Därav kallas alltid de judiska kvarteren i en stad för just ”Mellah” – ”salt”på arabiska.

Min man som kommer från en arabfamilj berättar hur när han som barn, levde tätt in på judiska familjer och hur han som barn ofta var med på deras högtider och familjetillställlningar.
När Israel senare skapades, så uppmuntrades många judar att flytta dit och Marocko förlorade en stor del av sin judiska befolkning.

Jag vill också nämna att Marocko ofta varit värd för förhandlingar mellan Israel och Palestina och man har under vissa perioder varit det enda muslimska landet som har haft diplomatiska relationer med Israel.

Men vem var här först?
Amazigh folken (eller Berberna i folkligt tal) är obetvistligen Marockos ursprungsbefolkning och sägs ha bott i området under cirka 12000 år. Var ifrån de kommer ”tvista di lärde” Men de har arkitektur som påminner om den i Yemen, samhällsstruktur som påminner om Skotska klaner och typiskt för berberna från Rif bergen är att de är rödlätta och mycket ljushyade….

Det finns 6 olika berberspråk i Nord Afrika och 3 -sinsemellan helt olika- berberspråk talas i Marocko. 2011 blev ett av dessa; Tamazght-språket ett konstitutionellt språk i Marocko, vid sidan om arabiska.
Marocko är ett land där man med lätthet hoppar mellan 4 språk varje dag och det är mycket ovanligt att man talar endast ett språk.

En gång guidade jag en grupp i en oas mycket långt från turisternas allfartsvägar. En liten 5-åring,som knappast någonsin kan ha hört svenska, ställer sig vid min sida och repeterar hela meningar av det jag berättar om växterna omkring oss, med fullt begripligt uttal! Jag glömmer det aldrig.

Idag består Marockos befolkning av framförallt Berber och Araber.
De båda kulturerna har levt parallellt och i fred i 1400 år och under alla dessa år skapat ett mycket rikt kulturarv. Idag är både berber och araber främst muslimer.

Kanske var det för att både araberna och berberna är stamsamhällen och nomadsamhällen som man lyckas så väl att med att leva i fred? Ja, inte för att Marocko varit särskilt fredligt genom historien… Men jag tror det har varit snarare fejder mellan stammar än mellan de olika folkgrupperna.

När jag emellanåt tyckt att familjens apelsinfarm, som ligger 3 timmar inåt landet från Marrakech, kanske skulle vara lämpligare vid kusten så svarar Jabrane (min partner och vän sedan 20 år, tillika fader till min enfödda dotter) ”Nä, det blir så komplicerat, bättre att vara omgiven av min egen stam.” Då förstår jag att jag aldrig bör ge mig in på att driva apelsinodling- annat än möjligen i Skåne.

en glad apelsinbonde under fikonträdet

en glad apelsinbonde under fikonträdet


Farmen håller för övrigt på att sakteliga integreras i vår lilla familjeföretag med Riad Saba. Jabrane planerar att bygga några traditionella lerhus inbäddade bland de tusentals apelsinträden. Tanken är att gäster på Riad Saba skall kunna göra 2 dagars utflykter till Mellan Atlas, göra retreats och få äta äkta berbertaginer och hembakat bröd som vår Raqia gräddar på uråldrigt sätt i lerugn.
bread oven
Ja, idéerna är många när man lever med en entreprenör….

Marocko är ett stamsamhälle och märker man än idag. När du kör genom landet kan du ofta- inte alltid ana vilken folkgrupp som bor i en by genom namnet -även om du inte talar något av språken.

Vad är tricket? Jo, det skall jag dela med mig av: Byar som börjar med ”Aït” är alltid berberbyar och de som börjar med ”Oulad” är alltid arabbyar: Aït Ben Haddou, Oulad Yaiche ( den senare är för övrigt Marockos svar på den skånska byn Genarp, hålan jag själv kommer ifrån) Båda prefixen betyder ”folket av” eller ”sönerna till”.
ait ben haddou

Men eftersom inget är enkelt, särskilt inte i Marocko, så måste jag tillägga att under alla dessa år av samlevnad så har man givetvis blandat sig med varandra och jag tror nästan varje arabfamilj har någon ingift berber och tvärtom.

Jag tycker själv det är svårt att se någon anatomisk skillnad på araber och berber, men det är kanske för att jag aldrig lagt så mycket vikt vid det hela. Däremot är ju klädedräkterna mycket specifika för de olika folkgrupperna men tyvärr håller dessa kännetecken på att försvinna, även på landsbygden. (återigen repeterar jag med en galnings envishet att du måste besöka Berbermuseet på Jardin Majorelle och se de fina stamdräkterna)

Under det franska protektoratet försökte sig fransmännen på det gamla knepet ”splittra & härska” genom att sätta en kil mellan araber och berber. Detta gjordes genom en ny lag skulle sätta berberna i en särställning i syfte att senare kristianisera dem (googla ”dahir berbere” om du vill gräva vidare i detta) och på så sätt få halva befolkningen på sin sida.
Det gick inte och både araber och berber reste opponerade sig starkt mot detta.

Det är möjligt att jag har fel men Marockaner ser sig nog mest som just Marockaner och muslimer, även om man är stolt över sin specifika etnicitet och stam.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)

2 thoughts on “Om araber, berber och en apelsinfarm

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *