En biljett till Titanic, tack!
Foto: Istock
Nyhet

En biljett till Titanic, tack!

Att resa på Titanics jungfrufärd var den ultimata lyxen 1912. Och det är det fortfarande, ett drygt århundrade senare. I år får några lyckliga (och rika) turister besöka Titanics legendariska vrak.

Text: Kajsa Beausang

Den minst sagt exklusiva resan har enbart plats för nio turister och varje biljett kostar strax under miljonen, cirka 950 000 kronor – vilket motsvarar ungefär samma biljettpris, med dagens penningvärde, som en förstaklassbiljett till Titanics jungfrufärd när det begav sig, närmare bestämt runt 3 400 pund. De nio turisterna kan däremot inte förväntas sig något liv i lyx i traditionell mening – det här är en expeditionsresa och man förväntas assistera expeditionslaget ombord på såväl expeditionsyachten som i ubåten. Men då får man även den tjusiga titeln ”Mission Specialist” för besväret. I resan ingår tre potentiella dagar med ubåtsdyk. Det tar 90 minuter att ta sig ner med ubåten de fyra kilometerna till havsbotten där Titanic ligger. Väl på plats ska man bland annat få se fören, kommandobryggan och rakt in i salongen där den svängda pampiga trappan låg, men även området runt fartyget där diverse artefakter från båten ligger utspridda och orörda i över ett sekel. Totalt varar ubåtsfärden i fem timmar.

Resan arrangeras av det brittiska företaget Blue Marble Private, som på sin hemsida lockar den upplevelsetörstige med  att färre människor har varit vid Titanic än i rymden. Den tio dagar långa resan avgår med helikopterfärd från Newfoundland, Kanada till yachten vid förlisningsplatsen och är planerad till juni 2019. De nio platserna är sedan länge slutsålda. Vissa forskare hävdar att man får skynda sig om man vill se fartyget – ”extremofila bakterier” hotar enligt uppgift att äta upp fartyget som på grund av dessa riskerar att vara borta inom 15–20 år.

Titanic är vår tids mest fascinerande tragedi till havs. Jungfrufärden från Southampton till New York avgick den 10 april 1912 och var vid tidpunkten för sjösättningen världens största och modernaste passagerarfartyg. Fyra dagar efter avfärd kolliderade hon med ett isberg och skadade skrovet så allvarligt att hon på 2 timmar och 40 minuter sjönk till Atlantens botten. Där låg hon sedan i fred fram till 1985 då det fram till dess försvunna fartyget hittades.

Vad ska du göra om du är en sjösjuk Titanic-entusiast eller saknar en miljon till biljetten? Det finns billigare alternativ för den som vill uppleva Titanic.

Titanic Museum

Lagom till Titanics 100-årsjubileum öppnade Titanicmuseet i Belfast, som var den sista hamnen fartyget lämnade bakom sig innan hon ångade iväg mot sitt abrupta slut. Museet utnämndes till World’s Leading Tourist Attraction  av World Travel Awards 2016.

titanicbelfast.com

 

Kina bygger replika

I Sichuan i Kina pågår ett bygge av en kopia av Titanic som när det är klar ska mäta 269 meter i längd och 28 meter i bredd, precis som sin förlaga. När bygget är klart ska båten bli kronjuvelen i turistmålet Romandisea Resort vid floden Qi. För tillfället byggs kopian i torrdocka 120 mil från havet och beräknas kosta 145 miljoner dollar. När hon ska stå färdig är ännu oklart.

 

Australisk kopia försenad

Den australiske affärsmannen och politikern Clive Palmer deklamerade 2012 att han skulle bygga Titanic II som skulle bli ett passagerarfartyg som skulle trafikera haven, precis som sin förlaga – fast med rätt antal livbåtar och ett kvalitetssäkrat skrov. Men bygget, som även det sker i Kina, kom av sig 2015 på grund av en konflikt med den kinesiska staten, men ska nu enligt uppgifter vara på banan igen och fartyget beräknas bli klart 2022. Fartyget kommer att ha 835 hytter och plats för 2 435 passagerare i första, andra och tredje klass – precis som sin förlaga.

 

Publicerad: 2019-02-04