FLYG

Flyget försenat – 9 av 10 har inte koll på sina rättigheter

Mar 15, 2018

I dag är det Internationella konsumentdagen och en färsk undersökning visar att 88 procent av svenska flygresenärer inte känner till sina rättigheter om flygresan blir försenad.

Undersökningen, som gjorts av YouGov på uppdrag av Airhelp, visar att bara 12 procent av svenskarna känner till sina passagerarrättigheter. Undersökningen visar också att knappt hälften av resenärerna, som var berättigade ersättning har ansökt om detta. De tre främsta orsaken till att passagerarna aldrig sökte ersättning var:

  1. De kände inte till sina rättigheter (45%)
  2. De inte kände till att de hade rätt till kompensation (41%)
  3. De visste inte hur man skulle gå tillväga för att begära ersättning (25%)

Av undersökningen framgår det också att 64 procent av de svenska resenärerna upplever att flygbolagen inte har gett dem tillräckligt med information om vilka rättigheter de har. Detta trots att flygbolagen är skyldiga att informera passagerarna om detta. År 2004 införde EU den så kallade EU 261-reglerna, som är ett brett konsumentskydd vid just flygresor som startar eller slutar inom EU eller med ett flygbolag som är registrerat i EU, Island, Norge eller Schweiz.  

Mer från RES

Kivotos Hotel & Villas på Mykonos. Foto: Pressbild.

Handplockade tips

Bildspecial: 7 av världens vackraste hotellpooler

Att utnämna de vackraste hotellpoolerna i världen är ett omöjligt uppdrag. Att inspireras av vad som finns där ute gör vi däremot nära nog dagligen. När solen och värmen nu står för dörren börjar vi på allvar drömma om alla kommande bad. Det här är RES-redaktionens sju poolfavoriter just nu.

Foto: Unsplash.

Intervju

Intervjun: Det här får du inte missa i Japan

För två veckor sedan öppnade Japans nationella turistorganisation, JNTO, sitt första kontor i Norden – i Stockholm. RES passade på att fråga direktören Kana Wakabayashi om hennes bästa tips i hemlandet.

Artikel

Poängnyheter: Därför finns SAS Eurobonus

För alla som flyger finns mängder av lojalitetsprogram på marknaden. Som i sin tur är allianser mellan olika flygbolag och erbjuder olika typer av nivåer och förmåner. Vi bad plattformen Chatflights poängexpert Jonas El Said förklara mer – och vi börjar med SAS Eurobonus.