Han har testat världens längsta flight
Krönika

Han har testat världens längsta flight

Världens längsta flygsträcka har öppnat igen. Nu flyger SIngapore Airlines mellan Singapore och New York på nytt med sprillans nytt Airbus 350-900 Ultra Long Range. RES medarbetare Daniel Ohlsson har testat upplevelsen och rapporterar.

Text & foto: Daniel Ohlsson

Klockan har precis passerat midnatt. Singapores flygplats sjuder fortfarande av liv, bubblar av folk på väg till jordens alla hörn. Själv står jag vid en gate i den stora terminalen. Jag står där mitt i sorlet och väntar på att få gå på planet det splitter nya planet. På tavlan ovanför mitt huvud står det New York och jag är på väg att boarda världens längsta flight.

När jag några minuter senare sjunker ner i fåtöljen på 26K berättar kaptenen att vi snart kommer att lätta för att flyga de 16 567 kilometer från Singapore till Newark strax väster om New York. Det är en hisnande känsla hur sjukt långt det är.
Och för att förstå exakt hur galet långt det faktiskt är kan du tänka att kaptenen innan varje resa ställs inför ett vägval – antingen flyger man ostligt över stilla havet och Nordamerika, västligt över Asien, Europa och Atlanten eller raka spåret över nordpolen. Allt hänger på vindarna just för dagen. Och just i dag går färden över Stilla Havet upp mot Alaska och sedan neröver Nordamerika för att 17 timmar senare landa i NYC.

Efter fem års uppehåll startade Singapore Airlines åter upp sin gamla direktlinje till Newark utanför New York. Även om efterfrågan på rutten var bra behövde flygbolaget av ekonomiska skäl lämna tillbaka planen som klarade flyga sträckan till Airbus. Nu, fem år senare, är läget annorlunda. Nästa generation flygplan har kommit och som första flygbolag i världen kan Singapore Airlines erbjuda sina kunder en sprillans ny Airbus 350-900 Ultra Long Range som flyger denna extrema långlinje.

– Jämfört med tidigare kommer vi nu flyga med en nydesignat tvåmotorigt plan byggt i kolfiber som är både betydligt lättare och mer bränsleeffektivt, berättar flygbolagets pr-chef Nicholas Ionides.

Planet ser precis ut som en vanlig Airbus 350-900 men bränsletankarna har modifierats så ULR:en rymmer än mer bränsle och planet klarar nu svindlande 17 900 kilometer utan att tanka. Det motsvarar sträckan Kastrup – Arlanda närmare 33 gånger. På en enda tank. Interiörmässigt skiljer det sig dock en hel del. ULR:en har bara två klasser med 67 businesstolar och 94 stolar i premium economy – någon vanlig ekonomi finns inte.

Efter ett par dagars jobb i Singapore och med ett hektiskt schema i NYC känner jag redan innan jag gått på planet hur jag behöver sova. Och jag funderar lite på hur jag ska lyckas landa i NYC utvilad med tanke på den 13 timmars tidsskillnad det är mellan städerna. Den här rutten är verkligen som att kliva in i en gigantiskt teleportör – du går in i planet vid midnatt och vaknar på morgonen samma dag på andra sidan jorden. Min plan är att försöka vänta lite med att sova för att få mina åtta timmars skönhetssömn så nära NY-tid som möjligt men när jag nu lutar huvudet tillbaka och sträcker ut mina ben i den fantastiska businessfåtöljen funderar jag snarare på om jag ska lyckas ta mig genom första rätten i middagsserveringen.
– Good evening ladies and gentlemen, rasslar kaptenen i högtalarsystemet. Han berättar att han i dag kommer att välja rutten över Stilla havet och att flygtiden är beräknad till knappa 17 timmar.

Jag blir nästan lite besviken på att det ska gå så fort. Vi har knappt hunnit upp i luften innan jag sitter med en drink i handen och Ocean’s 8 börjar rulla på skärmen framför mig. Maten serveras och halvvägs in i kalvfilén somnar jag, min plan går totalt i stöpet och jag vaknar inte på drygt nio timmar. Jag har alltså en stol som blir en säng, ett skönt täcke och en fluffig kudde – men ändå lyckats somna sittande i en ostbågsliknande ställning och när jag vaknar är jag så ledbruten att jag knappt kan röra mig. När jag väl lyckats trassla ut mig har 10 av de 17 timmarna gått och jag har knappt hunnit blinka. Det är redan dags för nästa mål mat – en grillad biff med potatiskaka. Och jag måste här ge en eloge till Singapore Air som alltid lyckas håll en väldigt hög nivå på sin mat i alla klasser – det är imponerande 10 000 meter i upp i luften och med ett minimalt kök. I premium ekonomi, business och förstaklass kan du dessutom också förbeställa din mat så du får det du gillar mest – då blir det än bättre.


En kaffe på maten senare är jag klarvaken. Trots att lamporna åter släcks och natten bara fortsätter utanför mitt fönster är jag pigg som en lärka och kan inte alls sova. Lite stressad tittar jag avundsjukt på grannen som snarkar stilla. Och där någonstans över Alaska ger jag upp mina tankar på att somna. Jag släpper stressen. Det finns ett italienskt ordspråk som heter ”Il dolce far niente” – konsten att göra ingenting. Det är så sant. Och i våra stressiga ständiga uppkopplade liv är det en sådan viktig läxa. Så de sista timmarna stänger jag datorn, stänger av skärmen framför mig, drar upp fönsterskyddet och tittar ut på stjärnorna i den nordamerikanska natten. 16 timmar och 58 minuter efter take-off från Changi i Singapore landar vi på Newark. Och jag önskar så att flighten varit än några timmar längre. Så jag hade hunnit göra ingenting lite till.
 

Fakta om rutten

Världens längsta flight flygs med nya Airbus 350-900 Ultra Long Range som klarar otroliga 17 900 kilometer på en tank. Det motsvarar sträckan Arlanda – Landvetter drygt 45 gånger utan att tanka. Planet har 67 businesstolar och 94 stolar i premium economy – någon vanlig ekonomiklass finns inte. För sträckan Singapore – New York packas cirka 100 liter vin och champagne, 100 liter öl, läsk, kokosvatten, 40 liter juice och lite drygt 100 liter vatten.
 

Världens 3 längsta rutter

Singapore Airlines: Singapore till New York – 16 667 kilometer.

Qatar Airways: Auckland till Doha – 14 526 kilometer

Quantas: Perth till London – 14 499 kilometer

 

Kostnad för biljetten

Priserna för flighten börjar på ca 11 700 kronor ToR för premium economy och lite drygt 29 900 kronor för business class.

 

 

Publicerad: 2018-12-20