JAPAN

Japans magiska ö

Jan 23, 2010

Hotell på Naoshima

Sex timmar från Tokyo ligger den lilla ön Naoshima, en förtrollande plats där lokalbefolkningen lever sida vid sida med världsberömda skulpturer, konstverk och installationer. Erik Augustin Palm hänförs av stillsamheten och skönheten.

Efter sex timmar med Shinkansentåg, lokaltåg och båt från Tokyo, träder den fram som en futuristisk hägring: Naoshima, den lilla ön i Japans södra insjö Seto Naikai, där stillsam natur och ett sömnigt fiskesamhälle förenas med modern konst och minimalistisk arkitektur av Japans stolthet Tadao Ando.

Den enorma storstadens larm ter sig plötsligt lika långt bort som Naoshimas drömlika landskap är avlägset resten av den här planeten. Intill den subtila och till synes svävande färjeterminalen sticker en gigantisk, röd paprika upp ur marken. Referenser som Bamse i Trollskogen och Tintinboken Den mystiska stjärnan poppar osökt upp i huvudet, liksom en närmast barnslig förtjusning över att besöka en liknande plats på riktigt. Där vid kajen träder jag in i vad som känns som en annan värld.

Naoshima var länge bara en naturskön men oansenlig fiskeö, mest känd för att industrikoncernen Mitsubishi förlagt ett kopparraffinaderi på dess nordspets. Men med industrialiseringen kom finkulturen. Och popkulturen.

I dag har Naoshima två stora konstmuseer signerade Tadao Ando, med verk av namn som Andy Warhol, Jean-Michel Basquiat och Yves Klein, en ”konstby” där lokalbefolkning samexisterar med installationer av bland annat ljuskonstnären James Turrell, samt mängder av skulpturer och konstverk utplacerade i landskapet. Därtill finns också ett litet James Bond-museum, tillägnat romanen The man with the red tattoo från 2002, som delvis utspelar sig på ön.

Den erkände schweiziske arkitekten och fotografen Werner Blaser är en auktoritet på Tadao Ando och har gett ut fotoboken Architecture of silence, där Blaser fångar Naoshima på bild. Blaser är i dag åttiosex år gammal men fortfarande en högaktiv och mycket upptagen man. Han viker dock gärna en stund för kommentarer till RES. Det gäller ju Naoshima.

– Jag tycker verkligen att man har lyckats med ambitionen att förena natur, konst och arkitektur i en harmonisk symbios, förklarar han. Det är en sval, klar och enormt noggrant upprättad plats, där själva arkitekturen blir till en allegori för tystnad och ett monument till längtan efter skönhet.

Just tystnaden är slående på ön. Vart du än beger dig omsluts du av ett närmast sakralt lugn. När jag efter en dags vandring utmattad slår mig ner vid ett bord på ett litet värdshus vid hamnen för en skål ångande ramen, träffar jag en annan schweizare och resenär; arkitekten Martin Kurmann från Zürich.



Han har rest ensam till Japan för att utforska byggnader, gamla som nya. Kurmann tycker att man inte kan uppleva arkitektur annat än på nära håll. Och även om han anser att Naoshima är en unik plats, menar han att det finns liknande små oaser av stillhet över hela världen.

– Jag tror att människan har ett behov av platser som den här, där allt går långsammare. Kanske hade kyrkor den funktionen förr i tiden, som ett självklart rum för meditation. I dag blir vi arkitekter tillfrågade att återskapa samma känsla.

Naoshimas två stora museer, Benesse House och Chichu Art Museum, är båda sådana moderna tempel för andakt. Det förstnämnda är halvt insprängt i ett bergsmassiv på öns södra udde, och kombinerar museum, hotell och grönområden med skulpturer. Som ett hippt kloster för den kulturkräsne, där man kan ta in ett par dagar och förenas med konsten och tillvaron. Där finns inget av den hets och de långa köer man tvingas genomlida på till exempel Moma i New York. Efter lunchen kan man låta maten smälta medan man kontemplerar över Bruce Naumanns neonljusverk 100 live and die. Om man sedan före läggdags vill ta en kopp grönt te framför Jackson Pollocks Black and white polyptych, går det alldeles utmärkt.

Chichu Art Museum utnyttjar Naoshimas natur ännu mer i sin konstruktion, eftersom det är helt byggt under jorden med geometriskt olikartade fönster uppstickande ur gräset. Från ovan ser det ut som en science fiction-inspirerad ritualplats. Andos huvudmaterial – betong, stål, glas och trä – skapar en organisk, minimalistisk struktur som besökaren kan vila i.

På vägen upp till museet ligger en utsökt vacker trädgård inspirerad av Claude Monet, som även är tillägnad en av museets tre avdelningar. Det är dock de andra två som är de verkligt sällsamma. I den ena har konstnären Walter De Maria placerat en gigantisk svart granitkula mellan chifferliknande träskulpturer, i en sal där ljusets förändring under dagen gör att verkets presentation hela tiden förändras långsamt.

I den andra är verk av ljuskonstnären James Turrell inhysta. Man får ta av sig skorna innan man går in i de rymdskeppsliknande rummen, där de subtila ljusplattorna får sjunka in i medvetandet, sakta men säkert.

På väg mot Naoshimas tredje ”museum”, Art House Project – som egentligen utgörs av den lilla byn Honmura – vandrar jag längs den stilla stranden på öns södra sida och passerar där dess kanske mest kända konstverk, den gula jättepumpan (eller Pumpkin), av Yayoi Kusama. Den ligger längst ut på en pir och när jag går ut dit, lägger min hand på den manshöga, gulprickiga grönsaksskulpturen och blickar ut mot vattnet, inser jag att det nog är svårt att komma närmre konstens kärna än så här.

Den svenske grafiske designern Michael Thorsby, alias PMKFA, är baserad i Tokyo sedan många år och är en av dem som besökt Naoshima och blivit förälskade.

– Det är som en drömvärld, säger Thorsby. Att åka dit är som att ta båten till Melonia där trolldom är utbytt mot samtida konst, men inte helt och hållet för det ligger något väldigt magiskt över ön.



I byn Honmura stämmer denna kommentar mer än väl. Utspridda över det lilla samhället är sju hus, vissa i nytappning av traditionell japansk stil och andra i minimalistisk avantgarde, undertecknad bland annat Ando. Utanför ingången till Tatsuo Miyajimas installation om tid, sitter två äldre japanska tanter och vaktar. När jag sett konstverket och öppnar upp skjutdörren, står där en av dem där med ett stort leende och räcker mig en mandarin, som färdkost.

Samma typ av genuina värme möts jag av när en annan snäll gumma leder mig in till James Turrells verk Backside of the moon, där man måste sitta ner i minst tio minuter i ett becksvart rum innan ögonen vänjer sig vid den svagt blåa rektangeln. Och där åter en insikt; att det enbart var genom stilla meditation jag kunde se det som redan fanns rakt framför mig.

Det är där, i varseblivningen av existensens skönhet, som Naoshimas verkliga mening ligger. Enligt Werner Blaser är det en plats som tar besökaren ”djupt in i jorden”. Martin Kurmann tycker i sin tur att den ”får dig att känna mindre tvivel kring saker”. Träffande omdömen, båda två. Själv skulle jag dock säga att Naoshima fyller en med förnimmelsen av att precis allting är möjligt.

FAKTA OM NAOSHIMA

Naoshima är en ö i Japans södra insjö Seto Naikai, i Kagawadistriktet, cirka sjuttiofem mil sydväst om Tokyo. Naoshima har en yta på drygt åtta kvadratkilometer och ett invånarantal på 3 500.

Sägnen säger att kejsaren Suitoku blev förtjust i ön och namngav den under Kamakuraperioden, 1185–1333. Sedan 1917 har ön haft ett Mitsubishiägt raffinaderi, av material som silver, koppar och guld. 1992 öppnade museet/hotellet Benesse House. 2004 lanserades Benesse Art Site Naoshima, som ett samlingsnamn för Benesse House, Chichu Art Museum och Art House Project i Honmura, samt de kringliggande installationerna, skulpturerna och smågallerierna. Läromedelsföretaget Benesse är initiativtagare till projektet, vilket har gjort att konst- och kulturlivet på ön hela tiden fortsätter att växa.


BOENDE
Benesse House Hotel
Boendemöjligheter finns lite överallt på Naoshima, men inte i överflöd. Den med tjock plånbok bör boka ett rum på Benesse House. Den underbara miljön och närheten till konsten och restaurangerna (i samma byggnad), är oslagbart. Dessutom träffar du garanterat intressanta hotellgäster här.
Gotanji, Naoshima, Kagawa
+81-87-892 20 30
naoshima-is.co.jp
Från 2 500 kronor per dubbelrum


Dormitory in Ku-ron
Alldeles intill färjeterminalen ligger detta mysiga och mycket välskötta minshukuvandrarhem. Billiga priser, fräscha enkla sovsalar och nära till allt.
Snett mitt emot färjeterminalen i Miyanouraområdet
+81-87-892 24 24
kawloon.gozaru.jp
Cirka 220 kronor natt/person, vid förbokning


Rest House Tsutsuji-so Lodge
Den äventyrslystne bör göra sin vistelse på Naoshima ännu mer magisk genom att övernatta i ett mongoliskt paotält, som man kan hyra på campingplatsen Tsutsuji-so.
Cirka tre och en halv kilometer öster om Benesse House, intill strandkanten
+81-87-892 28 38
Från 300 kronor natt/person



MAT

Restaurangutbudet på Naoshima utgörs i första hand av det traditionella japanska köket, även om fusion food (hybrid mellan japansk och västerländsk mat), samt rent västerländska alternativ, finns på några ställen.

Benesse House Terrace Restaurant
De två museirestaurangerna på Benesse House erbjuder högklassig mat. Bäst är Terrace Restaurant, som har fusion food på gourmetnivå, även om de höga priserna lämnar mycket att önska. Restaurangens franskupplärde mästarkock Nobuyuki Shinya höll så sent som i juni ett par stora matlagningsevent, där han tillsammans andra kockar lagade mat på lokala råvaror, inspirerad av den Benesseuppvisade fotokonstnären Hiroshi Sugimoto. Niorättersmåltider finns. Ät här om du vill träffa andra kultiverade turister för att diskutera intryck av Naoshima över ett glas vin.
Benesse House, Gotanji, Naoshima, Kagawa
+81-87-892 20 30
naoshima-is.co.jp


Yamamoto’s Udon
För en genuin lokal prägel, besök denna skönt ruffiga nudelbar på vägen mot Mitsubishiraffinaderiet, på avstånd från öns finkulturella sydspets. Slurpa delikata udonnudlar bredvid arbetare och hemmafruar. Beställ gärna Kagawaprefekturens specialitet, sanuki udon.
Intill Coopbutiken (ja, sådana finns i Japan också), uppför backen på väg mot Mitsubishiraffinaderiet

Little Plum
Alldeles bredvid Dormitory in Ku-ron ligger denna kombination av kafé, restaurang och cykeluthyrning. Enkel men god japansk mat som japansk curry och tempura finns, liksom ett kaféutbud med till exempel olika typer av festliga smaksatta kaffedrinkar.
Snett mitt emot färjeterminalen, intill Dormitory in Ku-ron
+81-87-892 37 51
littleplum.ehoh.net


WEBB
Utförlig guide på engelska samt pdf-karta till Naoshima, hittas på: naoshima.net

Mer från RES

Foto: Fabió Alves.

Handplockade tips

7 favoriter bland Europas ölhak

Från en Londonpub med 295 år på nacken och Berlins äldsta ”biergarten” till ett kroatiskt hantverksbryggeri. Det här är sju hak runtom i Europa som RES-redaktionen gärna dricker öl på.

Foto: Redaktion93 / Shutterstock.

Topplista

Topp 20: Bäst ölstäder i Europa

Vad definierar en bra ölstad? Bland annat utbud, kvalitet, pris och hur mycket det snackas om det på sociala medier. Det här är 20 europeiska städer som är särskilt kul för öldrickare.

Tre nycklar har Four Seasons George V i Paris fått. Foto: Pressbild.

Nyhet

Michelinguiden delar ut sina första nycklar till hotell

I 124 år har Guide Michelin rekommenderat restauranger åt matintresserade resenärer. Nu har de gett sig in i hotellens värld – som får nycklar i stället för stjärnor. Först ut är guidens hemland Frankrike.

Rado Restoran. Foto: Rado Restoran Facebook.

Handplockade tips

Vårweekend: 5 krogar du inte får missa i Tallinn

I fjol listade Michelinguiden i Estland 34 krogar. Inklusive landets första tvåstjärna, i Tallinn. Innan årets regn faller i maj passar vi på att lista fem matupplevelser i den estniska huvudstaden som inte bör missas – från finkrogar och ramenhak till marknadshallar med gatumat.

Bertmans. Foto: Bertmans Facebook.

Handplockade tips

Vårweekend: 5 favoriter i Rotterdam

De senaste tio åren har nederländska Rotterdam gått från bortglömd industristad till lockande weekenddestination med gott om kul upplevelser. RES listar fem favoriter just nu, häng med!