Tokyos vassaste shopping

Blinkande neonskyltar och ett övermäktigt utbud. Tokyos shopping kan vid en första anblick kännas ändlös. Men bakom det galna, neongröna och gigantiska finns ett designmecka i världsklass. RES guidar dig till den vassaste shoppingen i Tokyos bästa konceptbutiker.

Foto: Gustav Gräll

Förutsättningarna är goda och förväntningarna höga. Tokyo ligger på samma breddgrad som New York, har en befolkning sex gånger större än Paris och ett utbud av affärer som är ogripbart. Ingen och alla sticker ut, en stil och en outfit som förefaller ogenomtänkt kan vara en subkultur med tusentals anhängare.

Men mode i Tokyo är mer än bara cosplay, Hello Kitty-prylar, anime och mangabrudar med grönt hår. Bakom den excentriska harajukukulturen finns den välklädda japanska designen, som på många sätt påminner om de rena och raka skandinaviska linjerna.

Arvet efter den kända fjärilsinspirerade designern Hanae Mori, den enda japanska kvinnliga designer som har haft kollektioner på catwalken i Paris och New York, är tufft att upprätthålla. Men Yohji Yamamotos svarta elegans, Issey Miyakes futuristiska svepande tygkreationer och Comme des Garçons Rei Kawakubo håller fanan högt.

Japanerna finner hela tiden nya vägar att hitta innovativa stilar att överraska med. Det är framför allt de unga männen i Tokyo som bär det dressade modet framåt. Här finns det plats för de unga killarna att sticka ut med streetwear blandat med klassiska märken som Prada och Louis Vuitton, second hand blandat med H & M, skinn blandat med plast. När H & M:s Lisbeth Salanderkollektion lanserades var det killarna som länsade affärerna på byxor, huvjackor och slitna t-shirtar.

Utbudet av affärer i Tokyo är näst intill oöverblickbart. Det finns många butiker längs med Tokyos gator, och tror man att det tar slut där har man fel – det finns dessutom lika många butiker byggda på höjden. I nästan alla varuhus och affärer i Tokyo finns det en andra våning och en tredje våning, affärer man inte ser från gatuplan. Bredden är enorm.

På tunnelbanan möts man av japanska män i välstrukna kostymer med trendiga, noga genomtänkta detaljer. Nästan alla män har välsydda snygga skinnväskor, stilrena skinnskor. En viktig detalj kan vara vilken färg dina hörlurar till smartphonen har, en färgglad klocka, ett udda smycke, eller en scarf i en brytande färgton i kavajfickan.

Sedan återuppbyggnaden efter den stora branden 1872 är stadsdelen Ginza centrum för allt modernt i Tokyo och här finns även en hel del framstående shopping. Ginza är businessdistriktet med stora fashionabla varuhus med internationella märken och hög standard. På gatan kan du se de senaste klänningarna från Prada, vackra vintage Armanirockar och skräddarsydda kostymer. Att vara välklädd på jobbet är viktigt i Japan. Hellre överklädd än underklädd.

I stadsdelen Roppongi finns flera stora lyxiga varuhus, Roppongi Hills är det mest kända. Där finns lyxbutiker, museum och ett skydeck på våning 52 i Mori Tower dit du kan åka upp och se Tokyo från ovan.

Second hand och vintage är stort i Japan och det finns många kedjor som har butiker på flera ställen i staden. Chicago och Hanjiro är två populära märken som närmast påminner om Urban Outfitters och Beyond Retro. I den mysiga stadsdelen Shimokitazawa duggar second hand-affärerna tätt. Haight & Ashbury, New York Joes och Ocean Blvd. Tokyos Södermalm, som Shimokitazawa kallas av svenskarna i staden, är på väg att rivas till fördel för en ny motorväg, och eventuellt någon ny modern galleria. Protesterna från vintageälskarna är högljudda.

I Shibuya är J-pop och K-pop religion, och miljön kan närmast beskrivas som en urban shoppingdjungel med eggande utbud. Här finns Tokyos mest kända korsning Sukuranburu Shibuya crossing och från den löper tre gator (med tvärgator) fullproppade med ungdomsmode och klassiska affärer som Zara, Gap, H & M och japanska Uniqlo. Bland de finare affärerna hittar du Opening Ceremony och United Arrows.

I Harajuku och Omotesando finns den lite mer vågade designen. Här finns de bäst klädda i Tokyo. Den östra sidan av Harajuku, kring tunnelbanestationen Omotesando är den mest fashionabla i hela staden. Här trängs Prada, Chloé, Yoko Moku, Yohji Yamamoto och Issey Miyake med mer och mindre kända märken. Butikerna tar begreppet konceptbutik på högsta allvar och fokus ligger på att förmedla en komplett upplevelse av det egna varumärket. Alla har målet att bräcka sina grannar i futuristisk och modern exteriör och interiör i färg, form, höjd och bredd. Här kan du även hitta lite mindre kända pärlor som avslappnade Valveat 81 och fashionabla Loveless. Söderut blir gatorna smalare och här finns flera exklusiva vintagebutiker där du kan fynda Chanelplagg och fina skinnjackor.

Ungdomarnas modescen ligger på andra sidan Harajuku på Takeshita-Doori. Där samlas de unga för att visa upp sina senaste kreationer, och modebutikerna för det yngre klientelet trängs med varandra längs med gatan. Takeshita-Doori är Tokyos svar på Drottninggatan i Stockholm, gånger 100. Här är stämningen smått galen och det är svårt att ta sig fram. Det bästa är att ställa sig på sidan av gatan för att iaktta och insupa den japanska subkulturen så gott det går.

Utvecklingen går snabbt i Tokyo. I Ura-Harajuku rivs och byggs butikerna upp varannan månad. På ett halvår kan ett kvarter fullkomligt bytas ut med nya butiker. Nya märken ges plats, och butikernas flashiga och vågade inredning och skyltning är en del av spelet. Vem vågar mest?

 

Relaterade artiklar