NYHET

Konsument fick rätt – SAS regel "no show" är oskäligt

May 20, 2019

Konsumenten som köpt tur- och returbiljett fick inte flyga hem eftersom hon inte utnyttjat utresan. Flygbolaget SAS hänvisade till sina villkor. Nu har Allmäna reklemationsnämnden, ARN, beslutat att konsumenten har rätt att få ersättning motsvarande 19 000 kronor för hemresan.

Text: Viggo Cavling och Elin Fellman 

Konsumenten skulle flyga hem från Tokyo till Stockholm när hon nekades ombordstigning. Flygbolaget SAS hänvisade till sitt biljettvillkor om no show. Enligt villkoret måste utresan på en tur- och returbiljett användas för att returresan ska kunna användas. Konsumenten tvingades betala över 19 000 kronor för en ny hemresa och anmälde ärendet till ARN.

– Villkor av det här slaget är vanliga men har underkänts av domstolar i bl.a. Österrike och Tyskland. Vi har kommit fram till att villkoret i just det här ärendet var oskäligt, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN.

I sitt beslut konstaterar ARN att villkoret kan få stora ekonomiska konsekvenser för konsumenten, att hon inte haft anledning att räkna med villkoret och att flygbolaget inte heller gett tillräckligt tydlig information.  Sammantaget har ARN därför bedömt att villkoret är oskäligt och att konsumenten har rätt att få ersättning för vad hon betalat för den nya hemresan.

– ARN bedömer att no show-villkoret var oskäligt mot resenären eftersom flygbolaget inte hade lämnat tillräckligt tydlig information om detta betydelsefulla och överraskande villkor. Med bättre information om villkoret hade vi kanske gjort en annan bedömning, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN.

Beslutet togs i utökad sammansättning. ARN har möjlighet att fatta beslut i utökad sammansättning om ärendet till exempel är av särskild betydelse. Vid sådana sammanträden medverkar myndighetens ordförande eller vice ordförande, två externa ordföranden och fyra andra ledamöter.

Mer från RES

Foto: Fabió Alves.

Handplockade tips

7 favoriter bland Europas ölhak

Från en Londonpub med 295 år på nacken och Berlins äldsta ”biergarten” till ett kroatiskt hantverksbryggeri. Det här är sju hak runtom i Europa som RES-redaktionen gärna dricker öl på.

Foto: Redaktion93 / Shutterstock.

Topplista

Topp 20: Bäst ölstäder i Europa

Vad definierar en bra ölstad? Bland annat utbud, kvalitet, pris och hur mycket det snackas om det på sociala medier. Det här är 20 europeiska städer som är särskilt kul för öldrickare.

Tre nycklar har Four Seasons George V i Paris fått. Foto: Pressbild.

Nyhet

Michelinguiden delar ut sina första nycklar till hotell

I 124 år har Guide Michelin rekommenderat restauranger åt matintresserade resenärer. Nu har de gett sig in i hotellens värld – som får nycklar i stället för stjärnor. Först ut är guidens hemland Frankrike.

Rado Restoran. Foto: Rado Restoran Facebook.

Handplockade tips

Vårweekend: 5 krogar du inte får missa i Tallinn

I fjol listade Michelinguiden i Estland 34 krogar. Inklusive landets första tvåstjärna, i Tallinn. Innan årets regn faller i maj passar vi på att lista fem matupplevelser i den estniska huvudstaden som inte bör missas – från finkrogar och ramenhak till marknadshallar med gatumat.

Bertmans. Foto: Bertmans Facebook.

Handplockade tips

Vårweekend: 5 favoriter i Rotterdam

De senaste tio åren har nederländska Rotterdam gått från bortglömd industristad till lockande weekenddestination med gott om kul upplevelser. RES listar fem favoriter just nu, häng med!