Tre huvudstäder toppar listan över de populäraste matdestinationerna. Enligt en undersökning väljer nästan två tredjedelar av de unga resenärerna semesterdestination baserat på vad de kommer att äta – inte vad de ska se eller göra.
Text: Malin Nilsson
I listan över de bästa matdestinationerna hamnar Paris (27 procent), Tokyo (23 procent) och Rom (22 procent) överst. Enligt undersökningen tycker 60 procent av resenärer i åldern 18-35 år att maten på destinationen är den mest avgörande faktorn för vart de väljer att semestra. På andra plats kom fina stränder (42 procent) följt av shoppingmöjligheter (23 procent) medan specialerbjudanden (15 procent) kom sist. Den yngre generationen är mer fokuserad på att äta god mat på semestern (58 procent) än att besöka sevärdheter (53 procent) eller uppleva naturen (29 procent). Hela 72 procent säger att det är matupplevelser som ger de mest bestående semesterminnena. Färre anger att de bäst minns umgänget med resesällskapet (24 procent) eller en häftig adrenalinkick (9 procent).
Maten går även före vännerna, 73 procent medger att de hellre publicerar bilder på sin mat än sina vänners ansikten på Instagram. Studien visar också att matbilder ökar på sociala medier. Pizza är den maträtt som unga vuxna oftast postar på sociala medier, följt av generösa desserter som donuts och milkshakes samt hamburgare och öl. Udda rätter som grodlår och vitlöksglass kan nästan en av fem unga vuxna tänka sig testa.
Källa: rapporten Tasty Travels från Hotels.com