RES guidar dig till den spanska modevärlden. Foto: Istock.

En introduktion till den spanska modevärlden

På den spanska modescenen ryms både traditionellt hantverk och modern, avantgardistisk design. Här är en introduktion till den spanska modevärlden.

Skor

Stillettkungen: Manolo Blahnik

När Sarah Jessica Parkers karaktär Carrie i Sex and the city ska välja skor är valet enkelt: det ska vara ett par ”Manolos”. I en berömd scen tar hon till och med strid med en rånare på gatan som försöker sno hennes kläder. ”Ta min väska, ta mina smycken men du tar inte mina Manolo Blahniks!” skriker den desperata fashionistan. Manuel ”Manolo” Blahnik Rodriguez föddes på kanarieön La Palma 1942. Det sägs att hans mamma sydde espandrillos när Manolo växte upp, och att han älskade att sitta och titta när hon jobbade med skorna. Även Manuel hamnade så småningom i skobranschen och verkar ha förstått tidigt att hans speciella talang satt i att designa den perfekta, glamourösa stilettklacken, som sedermera har blivit hans signum. De exklusiva, extravaganta skorna säljs idag i egna butiker i världens storstäder och har blivit en stark symbol för framgång och flärd. En av Blahniks flaggskeppsbutiker ligger på Calle de Serrano 58 i Madrid.

Väskor 

Tidlös läderkvalitet: Loewe

Grunden till märket Loewe lades redan 1846 av en grupp spanska läderhantverkare i Madrid. De slöt sig samman för att kunna möta efterfrågan på exklusiva artiklar det året, då inte mindre än två kungliga bröllop i Spanien gjorde att suget efter lyxvaror var extra stort. När den tyske hantverkaren Enrique Loewe kom till Madrid 30 år senare anslöt han till gruppen, och snabbt blev han den drivande kraften. Ett stort genombrott för märkets lädervaror kom i slutet av 1890-talet, och när Loewe 1905 blev kunglig hovleverantör av lädervaror var lyckan gjord. På 1960- och 1970-talen följde en snabb expansion ledd av sonsonen till Enrique Loewe, nya butiker öppnade i många spanska städer. Den ökade turismen till Spanien gjorde att många köpte Loewes väskor som souvenirer, och det i sin tur banade väg för en global expansion för Loewe. Än i dag är märket synonymt med tidlös kvalitet, inte minst har dess väska Amazona från 1975 gått till historien och har kallats en feministisk ikon eftersom den signalerar kvinnlig styrka. Precis som många andra modemärken på senare år har Loewe börjat samarbeta med andra designers och märken för att uppdatera känslan kring varumärket och hänga med in i 2010-talet.

Loewe hittas till exempel på Calle de Serrano 34 i Madrid.

Damkläder 

”Spanish chic”: Amaya Arzuaga

Amaya Arzuaga från Burgos tillhör en yngre generation spanska modeskapare. Hon föddes 1970 och redan som 24-åring startade hon sitt eget klädmärke. Med båda föräldrarna verksamma inom modeindustrin var det kanske ingen högoddsare att det var där Amaya också skulle hamna. När klädmärket, döpt efter henne själv, lanserades blev det omedelbar succé. Hon visade sin första damkollektion på Barcelonas modevecka under premiäråret 1994, och 1996 utsågs hon till Årets spanska designer. 1997 vann hon det prestigefulla Telva-priset. Hennes kläder kännetecknas av raka siluetter, en tidlös elegans ofta i basfärgerna svart och vitt – men lika ofta med en (typiskt spansk!) eldig, röd accentfärg. Det är svarta klänningar för cocktailpartyt, chica dressar i rött och vitt för kontoret.

2005 lanserade hon sin första kollektion herrkläder. I dag är hon en av Spaniens mest etablerade och välkända designers med över 600 butiker i 37 länder – 200 av dem ligger i Spanien.

 

 

Relaterade artiklar