NYHET

Finpizza på nolltid - ny restaurang öppnar i Moodgallerian

Apr 10, 2017

Ambitionsnivån är hög när dörrarna slår upp till den nya restaurangen 1889 i Mood-gallerian i Stockholm. Konceptet går ut på att servera kvalitativ snabbmat i en lyxig miljö.

Graffittimålningarna på väggarna utgör en kontrast till de eleganta möblerna av marmor och sammet. De gulskimrande pizzakartongerna för utkörning pryds av sidenband. På menyn står pizza komponerad av Michelinkrogskockar med bakgrund i flera olika länder.

– Vi har jobbat för att pizzorna ska kännas lättsmälta så att man orkar gå tillbaka till jobbet efter en lunch och vi har tagit fram en specialtillverkad ugn i Italien för att få den rätta gräddningen, berättar Christian Lagerlöf, en av grundarna.


Foto: Jennifer Hellström.

Upphovsmännen heter Benjamin Westling, konceptutvecklare inom restaurangbranschen, och Christian Lagerlöf, som tog Vapiano till Sverige. På 1889 märks tydliga influencer från den Italieninspirerade kedjan då gästerna beställer vid disken och sedan får se hur deras pizzor förbereds och skjutsas in i ugnen. Olikheterna framhävs av restaurangernas snarlika men samtidigt kontrasterande konceptnamn - från Vapianos mer avslappnade ”fast casual” till 1889s ”fast fine” som antyder finkrog. Pizzorna blir klara på tre minuter och kostar från 95 kronor och uppåt.

– Genom att kombinera den mer lyxiga fine diningupplevelsen med systemtänk från fast food kan vi hantera fler gäster och ha en lägre prisklass, säger Christian Lagerlöf.

Restaurangen i Stockholm är den första men troligen inte den sista med konceptet. Redan från start finns en tydlig ambition - att växa internationellt.

 

Mer från RES

Foto: Unsplash.

Intervju

Intervjun: Det här får du inte missa i Japan

För två veckor sedan öppnade Japans nationella turistorganisation, JNTO, sitt första kontor i Norden – i Stockholm. RES passade på att fråga direktören Kana Wakabayashi om hennes bästa tips i hemlandet.

Artikel

Poängnyheter: Därför finns SAS Eurobonus

För alla som flyger finns mängder av lojalitetsprogram på marknaden. Som i sin tur är allianser mellan olika flygbolag och erbjuder olika typer av nivåer och förmåner. Vi bad plattformen Chatflights poängexpert Jonas El Said förklara mer – och vi börjar med SAS Eurobonus.