London

Rachel Whiteread på Tate Britain

Rachel Whiteread - 1

För den som vill ha något inspirerande att göra den här soliga söndagen kan jag varmt rekommendera Rachel Whitereads utställning på Tate Britain. Konstnären arbetar genom att göra skulpturer av utrymmena inuti eller runtom vardagsföremål och möbler, med riktigt fantasieggande resultat – kolla bara in ”trappan” ovanför.

If you want an inspiring experience this sunny Sunday I can definitely recommend Rachel Whiteread’s exhibition at Tate Britain. The artist makes casts of the space inside or around everyday forms, and the results are truly evocative – check out the ”stairs” above.

Rachel Whiteread - 1 (1)

Rachel Whiteread - 1 (6)

Hon arbetar bland annat med resinett ord jag associerar med kåda men som också tydligen är en syntetisk polymer. Det blir vackra skulpturer som ser ut som godis, särskilt eftersom hon delvis använder så fina pastellfärger. Kolla in Torsos ovan, som är insidan av klassiska engelska varmvattenflaskor.

Among the materials she uses are resin, a word I associate with the resin from pine trees but which apparently also is a synthetic polymer. It creates beautiful, candy-like sculptures, especially because she partly makes them in gorgeous past colours. Check out Torsos above, the cast inside of classic English hot water-bottles.

Rachel Whiteread - 1 (5) Rachel Whiteread - 1 (4)

Ett av de häftigaste verken är Room 101 ovan, en skulptur av insidan av ett rum i BBCs högkvarter när George Orwell jobbade där under andra världskriget. Det tros ha inspirerat Room 101 i hans dystopi 1984. Skulpturen är idag det enda som finns kvar av rummet.

One of the coolest pieces is Room 101 above, which is the inside of a room from the BBC’s headquarters when George Orwell worked there during WWII. It’s believed to have inspired Room 101 in his dystopia 1984. The sculpture is now all that remains of the room.

Rachel Whiteread - 1 (2)

Jag tycker att det här var en av årets riktigt stora konstupplevelser. Några verk, som skulpturerna av undersidan av 100 stolar, kan ses utanför utställningsrummet. Missa inte heller videon av hur hon skapade House 1993, en betongskulptur av insidan av ett helt viktorianskt hus i östra London. Ibland önskar jag att jag bott i London då, jag tror att konstscenen här tidigt nittiotal var otroligt inspirerande.

I think this is one of the great art experiences of the year. Some of the artworks are also placed outside the main gallery, like the undersides of the 100 chairs, above. Also don’t miss the video of how Whiteread created House 1993, a concrete cast of the inside of an entire Victorian house in east London. Sometimes I wish I’d lived in London then; I think the art scene in the city in the early 90’s must have been so inspiring.

Rachel Whiteread - 1 (3)

Utanför Tate kan man också se Chicken Shedinsidan av ett hönshus. Det är en del av en nyare serie med det genialiska namnet Shy Sculptures, insidan av hyddor och skjul som gjutits i betong och placerats på ödsliga ställen som vid en fjord i Norge och i Mojaveöknen i Kalifornien. Det är en väldigt, väldigt sevärd utställning – kan inte rekommendera den nog. Pågår till 21 januari och kostar £15, det kan vara säkrast att boka biljett i förväg.

And outside Tate you can see Chicken Shed, the inside of a chicken shed (duh.) It’s part of a newer series with the genius name Shy Sculptures, the insides of huts and sheds that have been cast in concrete and placed in desolate locations like a fjord in Norway and the Mojave desert in California. This is a truly memorable exhibition; I can’t recommend it enough. On until January 21 and costs £15; it might be safest to book tickets in advance.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +5 (from 5 votes)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *