Marrakech

Buss & taxi i Marocko

Marocko är ett vackert land med mycket omväxlande natur och jag kan varmt rekommendera att under en veckas resa passa på att se olika delar. De paket som Marrakech Travel Company erbjuder, har tanken att du med Marrakech som din bas även kan uppleva Atlantkusten, Atlasbergen och inte minst få smakprov av det vidsträckta Sahara- Allt i lagom takt med tid att hänga på kaféer och soliga takterasser emellan äventyren, vilka vi ordnar all logistik kring.

En oas i Marrakech

En oas i Marrakech

Vägarna i Marocko har de senaste åren förbättrats avsevärt, fast vissa sträckor och framförallt i Atlasbergen och söder om Atlasbergen är fortfarande smala souvenirer från när franska främlingslegionärer byggde vägnätet i början av 1900-talet.
Med detta i bakhuvudet gäller det att med omsorg välja transport. Det är bra att ha ett mångårigt samarbete med ett transportbolag som lägger stor vikt vid att chaufförerna kör lugnt och kontrollerat samt att bilarna är av högsta kvalitet.

begynnande kullarna i Höga Atlas

begynnande kullarna i Höga Atlas

Visst kan man ta sig runt i landet på egen hand. Det finns otaliga transport alternativ. Men då gäller det att välja rätt.
Mellan städerna och från flygplatser så kan du ta Grand Taxi (alltid Mercedesbilar målade i respektive stads färg: Marrakech:terracotta och i många andra städer: vita bilar). De har ingen taxameter och priset måste bestämmas i förväg.

Grand Taxi finns av varierande kvaliteter och är bilen sliten så kallas det Souk-taxi. Souk-taxis fungerar ungefär som bussar. De har fasta rutter och priset är beräknat på 6 passagerare. Om du vill ha framsätet för dig själv (och lyxen till säkerhetsbälte) så får du alltså betala 2 platser.

Med risk för att vara fördomsfull (men det är fördom baserat på många år i marockanska trafiken) så har de flesta taxis gemensamt att chaufförerna kör som de går på räls; utan blinkers eller möjlighet att anpassa farten efter omgivande trafik.
Om du kör själv skall du akta dig för alla former av taxi runt i trafiken!- De slänger sig ut eller in för att släppa på eller av passagerare utan att blinka eller ta någon hänsyn. De är väldigt sega i starten men när de väl fått upp farten så är det endast en poliskontroll som kan få dem att tillfälligt sakta ner till ”Ögontjänande” snigelfart några hundra meter förbi kontrollen.

Inom städerna skall du välja Petit taxi, av Fiat Uno typ. De kör på taxameter och är mycket billigare inom staden. Se till att taxametern är påslagen innan ni kör iväg, annars lär det bli en jobbig diskussion vid vägs ände. Petit Taxi skall enligt lagen endast köra på taxameter! Minitaxan ligger på ca 10 Dh och man kan gärna runda av uppåt då de har väldigt svårt att överleva på de fastställda priserna. Det kan hända att chauffören vill göra en deal om du skall till en plats där han har svårt att få nya passagerare. Betänk att för 30 Dh kan du komma från ena änden till den andra av Marrakech om ni kör på taxameter. Undantag är flygplatser som innebär helt andra priser.

Ett annat alternativ är buss. Det finns två bra bolag: Supratours och CTM VÄLJ ALDRIG NÅGOT ANNAT BUSSBOLAG I MAROCKO! En annan käpphäst under dina resor i Marocko är: SE TILL ATT DU ÄR FRAMME INNAN MÖRKRET LÄGGER SIG
Du köper biljett någon dag innan för att vara säker på att få plats. Supratours ägs av Marockanska järnvägen och har oftast kontor/busstation in närheten av stationen.

Alla andra bolag kallar jag Kamikaze bussar. Det var säkerligen en sådan buss som hade den värst olyckan i Marockos historia den 4 sep 2012. I skrivande stund 49 döda. Alla marockaner. Det är fruktansvärt och jag känner djupt med offren och familjerna! Orsaken till olyckan pekat åt att bussen var överlastad av för många passagerare det faktum att den körde mitt i natten på den svåraste vägen i Marocko, kan knappast ha hjälpt situationen…. Jag förmodar att som så ofta det är de fattiga som drabbas värst; de bor i de sämsta husen, åker med de sämsta transporterna etc.

Dessa Kamikaze bussar går till de bokstavligen stupar. Om motorn börjar överhettas så öppnar men helt enkelt huven och fortsätter köra….Att denna typ av bussar hamnar i olyckor är bara en tidsfråga.

Marocko har stora problem med trafiksäkerheten och man räknar ca 13 döda varje dag. En stor del av dessa är mopedister och motorcyklister som envisas att köra utan hjälm. Trafik ministern har efter tragedin lovat sätta in större resurser för att fortsätta ta itu med problemen i trafiken.Man kommer omedelbart dra in alla bussar som inte lever upp till normerna.

Får på tak

Får på tak

Samtidigt är jag mycket imponerad av vilka krafttag man tagit med vägnätet i större delen av Marocko de senaste åren! Vägen Marrakech-Essaouira är sedan 2 år helt fantastisk och sträckan mellan Marrakech och Agadir, som tidigare var landets farligaste har nu en imponerande motorväg! För att inte tala om kring Marrakech och norrut, där i princip hela vägnätet är utbytt eller under arbete.

Över Höga Atlas

Över Höga Atlas


Vägen mellan Marrakech och Sahara går över Höga Atlas bergen. Det är en av de vackraste vägarna i Marocko! Den smala vägen slingrar sig mellan bergpass på upp till 2100 m öh. (Det var just vid det högsta passet; Tiz’n Tischka, som olyckan skedde, ca 2 timmar söder om Marrakech.)
Man har i många år diskuterat att göra en tunnel här eftersom det i är huvudvägen ner till Södra Marocko och Sahara. Men nu tror jag att diskussionerna kanske kan ta fart igen.
Det är så mycket viktigare att förbättra vägnätet, så att hela landet kan få internationell standard, än att lägga miljontals dirham på att få TGV (snabbtåg) mellan Tangier och Casablanca, vilket endast en liten klick kommer ha råd med.
Äggtransport i centrala Marrakech

Äggtransport i centrala Marrakech


Jag tycker om att köra i Marocko och tvekar inte att dagligen slänga mig in gamla stans ( medinans) kaos bland åsnekärror och gatuförsäljare (vill lova att det är ett helt annat körsätt än i Sverige!) Men vägen ner till Sahara väljer jag alltid att låta en mycket erfaren chaufför köra bilen.
kamel är inte fel

kamel är inte fel

Jag kommer även i fortsättningen ta varje chans jag får att åka ner till vackra Sahara. Det är en outsägligt vacker väg- men som kräver både uthållighet, vana och försiktighet.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *