Van life

Doris står bredvid en röd VW i Norge.

9 tips till dig som ska köpa van

Vi vet att ni är många som drömmer om att ha en van, men precis som vi kanske inte har så bra koll på bilar och motorer. Därför har vi tagit hjälp av tre kunniga personer på ämnet, för att ta fram 9 grymma tips som du kan ha nytta av inför vanköpet!


1. GÖR EN BUDGET – och räkna in kostnader för fel & renovering

Hur mycket pengar har du råd att lägga på din drömbil? Det är lätt att ryckas med när du ser den där pärlan på Blocket, därför är det viktigt att du har tänkt igenom detta i förväg. Fundera över hur mycket pengar du har råd att lägga totalt, glöm då inte att ta höjd för kringkostnader som skatt, försäkring och det faktum att du kanske måste åtgärda någonting. Om inte annat så kanske du vill inreda den på ditt sätt, köpa solpanel eller fixa någonting annat som gör att den blir just din perfekta drömvan.


2. GÖR DIN RESEARCH – så slipper du springa på onödiga bollar

“Wow där är den!” Om du är som jag tar det max 2 minuter innan du har ställt in alla dagens möten, kollat saldot på kontot och sprungit ut genom dörren. MEN för att slippa bli besviken är det smart att leka lite detektiv först! Sök på bilens registreringsnummer på Transportstyrelsens hemsida, där kan du se vem som äger den, om bilen är besiktigad, hur långt den har gått, om skatten är betald och hur mycket den är på – eller om den kanske är skattebefriad. Här finns det också vissa varningsflaggor att titta efter – om bilen har haft många ägare på kort tid är det stor risk att det är en strulig jäkel, scrolla vidare bland annonserna!

Det är också smart att läsa in sig på den specifika modellen för att få reda på återkommande fel som är bra att vara extra uppmärksam på. Till exempel experimenterade Mercedes med en ny typ av rostskydd mellan ca 96 och 02 vilket resulterade i att bilarna ofta blev som knäckebröd allt för fort, extra viktigt att kolla rost på dessa!

I stora drag brukar en säga att en bensindriven vardagsbil brukar bli rätt sliten efter ca 30-40 000 mil, medan en diesel i samma klass blir sliten efter 60-70 000 mil. Men tänk på att historien är viktigare än antalet mil. Det väger tyngre om service och oljebyten är skött som det ska.


3. BENSIN VS DIESEL – vad vill du ha?

I det stora hela spelar det ingen jättestor roll, så länge den har skötts ordentligt. Men det kan ju vara bra att tänka på att vissa storstäder har förbud mot dieselbilar i stadskärnan, om du nu skulle vilja dit in och snurra.

Många dieselbilar har också turbo som dock ofta har en livslängd på endast 20-25 000 mil, vilket kan vara värt att ha i åtanke. Även om det går att åtgärda så kan det vara en kostsam affär.


4. KÖP ALDRIG OBESIKTIGAT!

Om du inte tillhör Joakims kategori och köper en avställd folkabuss som har stått på en åker sen 1998, med avsikten att totalrenovera den från grunden – se till att köpa en besiktigad bil! Och om du hade tillhört Joakims kategori så hade du nog inte läst den här listan, så överskatta inte din egen förmåga 😉 Håll dig till besiktigade bilar och be om att få se besiktningsprotokollet.


5. KOLLA SERVICEBOKEN – förutse kommande utgifter

Be om att få se bilens servicebok, där kan du se om bilen är servad på rätt sätt och förutse om någon stor utgift är på ingång. Till exempel så ska kamrem och vattenpump bytas vid 12.000 mil eller var 5 år, kolla om det är dokumenterat. Eller så kan ni göra som oss och köpa en bil med kamkedja istället, som slipper bytas!

Okej nog med research, nu till delen där du vanligtvis skulle ha gått ett varv runt bilen och hummat, kanske sparkat lite på däcken och sen nickat mot säljaren. Detta är vad du borde göra istället:


6. TITTA I MOTORRUMMET – före och efter provkörning

Plocka fram ficklampan och titta under motorhuven! Genom att kolla både före och efter provkörning kan du upptäcka läckage. Det kan vara blött eller se ut som fuktig “lera”. Kolla gummipackningar och kolla så att de inte är torra och spruckna. Sen är det dags för vätskekontroll:


7. KOLLA OLJAN – och kylarvätskan

Denna magiska vätska som kan avslöja en hel del om hur bilen egentligen mår. Kolla hur oljan ser ut! Mycket går att avläsa via lukt, färg och konsistens. Om den är blaskig och luktar bensin, kan det bero på koksade kolvringar. Om den är gojsig/vit/brunaktig tyder det ofta på många starter och stopp och att den körts på kortare sträckor, vilket resulterar i att fukten aldrig riktigt försvinner ur motorn, vilket kan vara skadligt. Motorn hinner heller aldrig komma upp i arbetstemperatur, vilket leder till igenkoksning (typ motorn kloggar igen). Då kan motorn rasa även om bilen gått få mil. Om oljan luktar fränt och bränt kan det tyda på att den passerat sitt bäst före-datum och att intervallerna för oljebyte inte har skötts, eller att bilen har körts alldeles för hårt och att oljan har “slagits” sönder. Om du stöter på något av detta – tacka för dig och gå tillbaka till scrollandet!

Så hur ska oljan se ut då? Den ska vara svart med en jämn konsistens som varken är för tjock eller för tunn. Den ska inte heller lukta illa eller vara smulig.

Om oljan får godkänt, gå vidare till kylarvätskan och kolla färg, konsistens och så att det inte är något smuts i den.


8. TITTA UNDER BILEN – gå på rostjakt!

Precis som Calle sa i podden, så vet vi ju alla att rosten är en bilägares värsta fiende! Därför är det väldigt viktigt att du spanar efter rost och då framför allt på de bärande delarna. Rost är svårt att bli av med, lite ytrost är inte farligt men det får inte finnas rost på bärande delar såsom trösklar, tvär- och längsgående balkar. Kolla hur det ser ut ovanför bakaxeln och i infästningarna för stötdämparna. Eftersom det inte går att se hur det ser ut inuti balkar och dylikt så är det bästa sättet att knacka på dem. Du letar efter ett metalliskt “stumt” ljud, om det helt saknas klang och ser krispigt eller fnasigt ut så spring åt andra hållet! Våga vara grundlig och “jobbig”, var inte rädd för att klämma och känna för mycket!


9. PROVKÖR – på alla sätt du kan

Kör på alla sätt – krypkör, gasa, kör på motorväg, tvärnita, lyssna efter konstiga ljud och känn hur bilen går. Hur känns den när du växlar? Är växlarna “sladdriga” och hackar? Testa att släppa ratten på en rak och jämn väg, för att kolla så att inte bilen drar åt något håll.


Tipsteamet:

Pappa Kjell – Bellas pappa som ofta nämns i både podden och facebookgruppen eftersom han har lärt mig och Carl allt vi kan! Han har byggt och renoverat flera husbilar och vans innan vi tillsammans byggde Doris för fem år sen. Dessutom har han typ 55 års erfarenhet av att köpa begagnade bilar så han har lärt sig den hårda vägen!

Elisabeth – En nära vän till mig och Carl och tillika bilmekaniker. Hon är van att skruva på allt ifrån bilar till stora bussar och har stenkoll på vad du ska tänka på före, efter och under köpet. Givetvis är hon också medlem i Vanlife Sverige-gruppen!


Joakim
– En annan av medlemmarna i Vanlife Sverigegruppen som har varit väldigt hjälpsam och tagit sig tid att svara på folks frågor i gruppen, på ett tålmodigt och pedagogiskt sätt. De senaste två åren har han plockat isär och byggt upp sin VW-buss som nu precis gått igenom sin första besiktning sedan 1998!

Vi garanterar inte att du kommer komma hem med en 100% felfri bil bara för att du följer dessa tips, men du har garanterat bättre chans än om du bara hade sparkat på däcken 😉

LYCKA TILL MED DRÖMVANKÖPET, VI SES PÅ VÄGARNA!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
9 tips till dig som ska köpa van, 10.0 out of 10 based on 2 ratings

5 reaktion på “9 tips till dig som ska köpa van

    1. calleochbella Inläggsförfattare

      Ja va kul att du tycker det pappa!!! Tack för hjälpen ❤

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      Svara
  1. Lauris

    Hey how was the registration? Was it already a camper van title or just a utility van?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    Svara
    1. calleochbella Inläggsförfattare

      Hello Lauris, it wasn’t registered as a camper yet. We did that after the conversion 😊

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *