INTERVJU

Trendspanarna: Paul Priestman

Feb 16, 2012

Världen är i rörelse, och om Paul Priestman får välja så blir det en väldesignad sådan. Industridesignrarna på Priestmangoode arbetar för att göra vårt resande intuitivare, enklare och grönare. RES tar reda på hur framtiden inom transportdesign ser ut.

Varför anser du att design är en så viktig del av vår omvärld, och då framför allt i området transport?

– Design finns överallt runtomkring oss. Från en lampknapp till en tekanna, en bil, ett tåg … Allt vi rör vid och använder är i viss utsträckning design. För mig personligen handlar design om att kreera bättre produkter som gör livet enklare. Rörlighet är en av kärnorna i vårt vardagsliv, och jag tror att transport verkligen har möjlighet att påverka och förändra våra liv. Ser man till historian så har transport haft en massiv påverkan på vår värld – bilar, tåg och flygplan har drastiskt förändrat det sett vi lever våra liv på.

Var står vi i dag, när det gäller design inom transport?

– Jag anser att reseindustrin just nu utvecklas oerhört snabbt, och de företag vi arbetar mer har verkligen insett den positiva effekt design har på deras affärsverksamhet. Vi använder design för att förändra dessa affärsverksamheter, och hjälper våra kunder att positionera sig som föregångare inom innovation och reseupplevelser. Det handlar inte bara om estetik, det handlar om att använda design för att skaffa konkurrensfördel, öka effektivitet, maximera resurser och – i slutändan – förbättra passagerarnas reseupplevelse.

Och vad är feedbacken du får från passagerarna själva?

– Kärnan i vår verksamhet är industridesign, och det innebär att vi sätter användaren i första rum i utvecklandet av våra produkter. När vi till exempel designar en flygplansstol så tänker vi inte bara på hur dess design ska vara en reflektion av varumärket, utan ser även till att den är riktigt bekväm, att varje knapp är skön att använda och att den är enkel att manövrera. Jag tror att vårt arbete med detaljer lyser igenom, och därför får vi också väldigt positiv feedback från användarna. Bäst respons får vi faktiskt inom områden där design inte alltid fått en så framträdande roll – bland annat lockar våra studiokabiner på NCL:s Norwegian Epic-skepp en helt ny, ung grupp kryssningspassagerare, och förändrar samtidigt folks bild av hur interiören på ett kryssningsfartyg ska se ut.

Vilka är de senaste designtrenderna inom transport- och hotelldesign?

– Inom flyg och transport handlar det om att förbättra passagerarens upplevelse och att skapa möjligheten till en strömlinjeformad resa från start till slutdestination. Vi ser att integrationen mellan olika tjänster är viktig – som till exempel mellan transfertåget som tar resenärer från stadskärnorna till flygplatsen, vidare genom loungerna och slutligen fram till flygstolarna i kabinen. Kontinuitet och ett sammanhållet formspråk ger en reseupplevelse som är enklare och mer intuitiv.

Och på hotellfronten?

– Där ser vi framväxandet av en rad microhotell som maximerar lyx och hög kvalitet till ett lägre pris.

Så god design utesluter inte längre ett bra pris. Hur resonerade du kring ert arbete med att ta fram eller revitalisera budgetkedjor som Yotel, Motel 6 och Etap?

– Vi har designat lyxflygens interiörer i många år nu. Även om man skulle kunna tro att de skiljer sig markant från budgethotell, har de både industrierna förutsättningar som är väldigt lika: materialen måste vara väldigt tåliga och det finns ett behov av hög beläggningsgrad. Lyxflygen inspirerade oss i vårt arbete med hotellen – maximerandet av utrymme, samt användandet av multifunktionella möbler och flexibel stämningsbelysning har varit viktigt i arbetet med Motel 6, Etap och Yotel.

Priestmangoode tar fram egna, fristående konceptidéer. Vad vore drömprojektet?

– Vi skulle verkligen älska att få arbeta med det föreslagna höghastighetståget i Storbritannien. Landet har en historia fullt med ikonisk transportdesign som E-Type, the Spitfire, Routemaster-bussen och Concorde. Och jag oroar mig för att det kommer sluta med att Storbritannien tar in ett avdankat höghastighetståg från något annat europeiskt land som slutlig lösning. Nu vore ett ypperligt tillfälle att ta fram ett tåg som kan bli en ny ikon inom transport, och ett gyllene tillfälle att ta tillvara på den inhemska talang som finns inom design och teknik. Vårt koncepttåg Mercury ger en bild av vad det kunde innebära.

Vad tycker du är det mest lyckade exemplet av kombinationen transport och design just nu?

– Hong Kongs flygplats och MTR-systemet [Mass Transit Railway är Hong Kongs tunnelbanesystem, red. anm.] är ett av de bästa exemplena på god design inom resor just för tillfället. Vägen från flygplatsen till MTR är otroligt intuitiv, allt man behöver göra är att gå rakt fram. En annan intressant aspekt är att det är en av de få flygplatser i världen där man måste byta våningsplan för att komma åt bilen. Hela upplägget uppmuntrar till användandet av kommunaltrafik framför bilism, och det är helt klart åt det hållet vi ska röra oss – framför allt i städerna.

Var föredrar du att åka om du reser för nöjes skull?

– Till Northumberland i nordöstra England. Jag restaurerade en stuga på landet där för några år sedan. De omkringliggande fälten bestod förr av skogsmark, och därför började jag göra research på de träd som traditionellt växte där. Hittills har jag planterat 60 000 träd på marken.

Har du något särskilt eller ovanligt som du alltid tar med dig på dina resor?

– En ”waterpebble”, en liten vattenspararmanick jag designade för några år sedan. Med hjälp av en serie ljuseffekter blir användaren varse om när det lämpligen är dags att stiga ur duschen.

Finns det någon turistfälla som du faktiskt gillar och varför?

– Hong Kong. Det är en extraordinär stad. De arbetar så mycket med innovation och transport. Jag tycker att staden är väldigt inspirerande.

Har du någon favoritflygplats?

– Terminal 5 på Heathrow, som Priestmangoode varit med och skapat. Vårt mål var att skapa en bra upplevelse och intuitiv resa enda från incheckningen till tullkontrollen.

Var bor du helst när du är ute och reser?

– På något av W:s hotell var som helst i världen. De är inte bara hotell, de är destinationer i sig.

På vilken restaurang skulle du inta din sista måltid?

– På Galvin’s Bistrot de Luxe på Baker Street. Jag skulle antingen beställa fänkålssalladen med Roquefortost eller vichyssoisen och ett glas kallt mineralvatten att dricka.

Finns det något ställe på jorden som du fortfarande drömmer om att besöka?

– Argentina toppar min lista över destinationer jag vill se.

Paul Priestman är industridesigner och utbildades på Central Saint Martins och The Royal College of Art i London. Tillsammans med Nigel Goode grundade han Priestmangoode, som verkar för att genom design förändra det sätt vi lever, reser och bor på. Priestmangoode arbetar med företag inom flyg-, tåg-, kryssnings- och hotellindustrin, och sysslar även med branding och förpackningsdesign.

Mer från RES

Foto: Mmoka.

Nyhet

Ta tåget till Amsterdam via Köpenhamn

Tågresor i Europa har aldrig varit mer eftertraktade – och satsningarna på nya rutter och tåglinjer duggar tätt. Nu planerar ett nederländskt tågbolag att lansera dagliga avgångar mellan Köpenhamn och Amsterdam.

De L'Europe. Foto: Chantal Arnts.

Handplockade tips

Topp 10: Utmärkta hotell för alla foodieresenärer

Mat och resor går hand i hand, det är sedan gammalt. En stad kan utforskas lika mycket genom sina smaker som sina sevärdheter. RES listar tio hotell där man slår på stort med gastronomin och ger varje vistelse chansen att också vara en kulinarisk upptäcktsfärd.