I dag är det Internationella konsumentdagen och en färsk undersökning visar att 88 procent av svenska flygresenärer inte känner till sina rättigheter om flygresan blir försenad.
Undersökningen, som gjorts av YouGov på uppdrag av Airhelp, visar att bara 12 procent av svenskarna känner till sina passagerarrättigheter. Undersökningen visar också att knappt hälften av resenärerna, som var berättigade ersättning har ansökt om detta. De tre främsta orsaken till att passagerarna aldrig sökte ersättning var:
- De kände inte till sina rättigheter (45%)
- De inte kände till att de hade rätt till kompensation (41%)
- De visste inte hur man skulle gå tillväga för att begära ersättning (25%)
Av undersökningen framgår det också att 64 procent av de svenska resenärerna upplever att flygbolagen inte har gett dem tillräckligt med information om vilka rättigheter de har. Detta trots att flygbolagen är skyldiga att informera passagerarna om detta. År 2004 införde EU den så kallade EU 261-reglerna, som är ett brett konsumentskydd vid just flygresor som startar eller slutar inom EU eller med ett flygbolag som är registrerat i EU, Island, Norge eller Schweiz.