Norwegian ska avveckla alla långflygningarna från Stockholm och Köpenhamn till USA och Thailand. Justeringen i långdistansprogrammet uppges vara ett led i bolagets strategi att gå från tillväxt till lönsamhet.
– Skandinavien är inte tillräckligt stort för att upprätthålla interkontinentala flygningar från Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Vi har dessutom under en längre tid haft utmaningar med Rolls Royce-motorerna på våra långdistansplan vilket innebär att vi måste ha flera plan på marken och som påverkar linjeprogrammet, säger Matthew Wood, Senior Vice President Commercial Long Haul på Norwegian, enligt ett pressmeddelande.
De senaste månaderna har Norwegian gjort en omfattande genomgång av den globala långdistansverksamheten. Baserat på efterfrågan i de olika marknaderna i kombination med driftsutmaningarna med Rolls Royce-motorerna på bolagets Dreamlinerplan, kommer långdistanslinjerna från Stockholm och Köpenhamn inte att fortsätta efter 29 mars 2020. Linjerna till USA från Oslo Gardermoen fortsätter som tidigare.
Bolaget noterar en stor efterfrågan på linjer mellan storstäder i Europa som London, Barcelona och Paris till ett flertal destinationer i USA och ökar därför antalet avgångar på flera av dessa linjer. Norwegian har nyligen lanserat nya linjer mellan Europa och USA för att möta den ökade efterfrågan. Norwegian erbjuder nu närmare 50 linjer mellan Europa och USA och är det största utländska flygbolaget i New York.
–Vi tittar löpande på linjenätet för att säkerställa att vi möter efterfrågan på marknaden och ser fram emot att erbjuda resenärer på båda sidor om Atlanten fler valmöjligheter och prisvärda biljetter. Men vi märker samtidigt att marknaden för långdistanslinjer till och från Skandinavien är liten jämfört med storstäder som New York, London, Los Angeles, Paris och Rom.
Norwegians långdistanslinjer från Oslo Gardermoen till USA fortsätter. Linjen från Oslo till Bangkok fortsätter inte sommaren 2020. Linjerna från Oslo till Krabi och Bangkok utvärderas fortfarande för vintern 2020.