Säkerhetsgenomgång och matservering – men också gedigna kunskaper i första hjälpen och konflikthantering.
Så här berättar svenska flygvärdinnan Madeleine Gulldhé om vad yrkeslivet uppe i luften kräver av henne.
Kärnan i kabinpersonalens arbete handlar om att under flygningen ansvara för passagerarnas säkerhet och välbefinnande.
De flesta av oss vet att det bland annat innebär att hjälpa oss ombord liksom servera mat och dryck.
Men för att få utföra yrket krävs det också ytterligare färdigheter som att kunna bistå vid eventuella oväntade situationer som kan uppstå ombord, så som fysiska och medicinska problem.
Svenska Madeleine Gulldhé har jobbat som flygvärdinna i flera år.
Under sin tid som kabinpersonal har hon genomgått flera av flygbolaget Emirates intensiva utbildningar som krävs för att kunna rustas för yrket.
För RES avslöjar hon några av de kanske oväntade färdigheter som hon tränats i.
1. Akuta förlossningar
Kabinpersonal måste ha ständig beredskap för alla eventualiteter som kan inträffa på ett flyg. Detta gäller även akuta förlossningar.
Med hjälp av specialdesignade simuleringsdockor får personalen träna på akut förlossningsvård för att kunna hantera oväntade förlossningar ombord.
2. Rädda liv
Utbildningen innehåller omfattande första-hjälpen-utbildning för att kunna agera snabbt och effektivt vid medicinska nödsituationer, exempelvis vid akuta hjärtstopp som kräver gedigna hjärt- och lungräddningskunskaper eller andra livsuppehållande åtgärder.
3. Stoppa blödningar
Kabinpersonalen är även tränad i sårbehandling och att snabbt hantera plötsliga skador och akuta blödningar ombord.
Den medicinska utbildningen utrustar kabinpersonalen med värdefulla kunskaper som inkluderar hantering av akuta blödningar, brännskador och en mängd andra medicinska tillstånd och åkommor.
4. Brandsläckning
Brandutbildningen sker i riktiga brandbekämpningssimulatorer där besättningen tränas i att släcka verkliga bränder som kan tänkas uppstå i kabinen.
Personalen tränas i hur man snabbt och säkert agerar i förekomst av brand för att upprätthålla full säkerhet för passagerarna.
5. Konflikthantering
Den omfattande säkerhetsutbildningen omfattar även konflikthantering för att underlätta i situationer som uppstår med störande passagerare.
Detta fokuseras primärt på att använda konflikthanteringstekniker för att förhindra att en situation förvärras och blir störande för andra passagerare ombord.
Svenska flygvärdinna Madeleine Gulldhé jobbar för flygbolaget Emirates. Foto: Privat.