Det är ingen lätt uppgift att vara kabinpersonal. Men vad är det egentligen vi resenärer gör som ger dem de största utmaningarna? Det här är nio beteenden som många av oss gör när vi flyger - och som du bör undvika.
Många som arbetar som kabinpersonal hävdar att den knepigaste och mest utmanande delen av deras arbete är kundservice. Att hantera passagerarförfrågningar, oro, nerver och oordnat beteende. I alla fall om vi ska tro en artikel i resebibeln Condé Nast Traveller i vilken man intervjuat en före detta flygvärdinna om vad resenärer aldrig bör göra på ett plan.
”Vi brukade kalla kabinen för djungeln”, säger Charlotte, en före detta kabinbesättningsmedlem som har arbetat på Airbus A380 och Boeing 777.
”Det var så många människor med olika perspektiv, krav och förväntningar, alla inklämda i en flygande burk. Det finns så många saker som kan hända som är helt utom din kontroll, så varje dag undrade vi om vi skulle få se en passagerare göra något som de flesta människor på marken skulle tycka är absurt.”
Hon berättar vad flygvärdinnor hoppas att du aldrig ska göra på ett flygplan.
Foto: Getty.
1. Ingen rökning betyder ingen rökning
Rökning på flyg är farligt – inte bara för brandrisken, utan för att det är skadligt för medpassagerare och kan täppa igen flygplanets tryckventiler.
”Man skulle kunna tro att folk skulle överväga riskerna vid det här laget, men antalet gånger jag fångade passagerare som försökte röka är upprörande. En gång täckte en passagerare sitt huvud med en filt och började röka under. Vi sa till honom att vi kunde se och lukta vad han gjorde, och han fortsatte, så han arresterades när vi landade. Inte det bästa sättet att börja semestern på”, säger Charlotte.
”En annan gång hade en passagerare lagt ett paket cigaretter och en tändare på sitt brickbord, och vi påminde honom om att han inte fick röka, och han hävdade att han ’bara tittade på dem’. Han fortsatte sedan med att försökte tända en, så vi ingrep och förbjöd honom att beställa mer alkohol, vilket han svarade med att förolämpa vårt utseende – han sa till mig ’du ser bara svettig ut’. Det var en konstig upplevelse.”
Foto: Cabin Crew Wings.
2. Slåss inte med andra passagerare
Stressade resenärer, nervösa flygare och panikslagna passagerare är inget främmande på flyg. Folk blir oroliga när de reser, och allas känslor förstärks.
”Ibland har passagerare tillgripit aggression i stället för att rationellt hantera situationen. En gång anklagade en passagerare någon annan för att ha stulit deras väska, och jag var tvungen att fysiskt stå mellan två vuxna män för att förhindra ett fysiskt bråk. Vi lärs ut fasthållningstekniker, men att behöva göra det i verkligheten kändes ganska skrämmande.”
”Rapporter om aggression under flygning och dåligt beteende på flygplan har ökat sedan pandemin. Personalbrist, politiserade covidregler och post-pandemisk ökning av resandet har bidragit, men det är fortfarande ingen ursäkt för oregerliga incidenter. ”
Foto: Which?
3. Bli inte irriterad om någon sänker sitt ryggstöd
Detta har resenärer bråkat om sedan funktionen blev vardag. Om en passagerare har betalat för sin plats, och det sätet har möjlighet att luta sig tillbaka, så är det en del av den betalda tjänsten.
Å andra sidan har passageraren bakom också betalat för en viss sittplats och mängd utrymme, och en lutad stol fram inkräktar på värdefullt benutrymme.
Men: ”det är en passagerares rätt att fälla sin plats”, säger Charlotte.
”Det är ingen idé att bli irriterad eller be kabinpersonalen att ingripa, eftersom det inte finns något vi kan göra åt det. En gång tryckte en kvinna upprepade gånger på ringklockan för vår uppmärksamhet och krävde en uppgradering eftersom passageraren framför henne lutade sitt säte tillbaka. Det finns ingenting vi kan göra – den enda gången en kabinpersonal ber dig att ställa din stol upprätt är under måltidsservering, vid start eller vid landning av säkerhetsskäl – att bli arg eller aggressiv löser ingenting.”
Foto: Getty.
4. Städa upp din egen röra
En av de vanligaste orsakerna till förseningar beror på att team måste städa upp efter stökiga passagerare på ett flyg.
Lämna ditt skräp till flygvärdinnorna när de kommer runt med soppåsar. ”Detta är rätt tidpunkt att bli av med allt skräp – snälla ge inte en flygvärdinna skräp när de försöker göra andra viktiga uppgifter, till exempel förberedelser i kabinen för start eller landning”, säger Charlotte.
Skapa ett prejudikat för dina medpassagerare genom att hålla toaletten så ren som du vill hitta den.
”Lämna inte pappershanddukar på toalettens yta. Soporna slängs automatiskt av en anledning, och att lämna något på ytan är en brandsäkerhetsrisk.”
Foto: Getty.
5. Behåll strumporna på
”Lägg inte fötterna i andras personliga utrymme, speciellt om du har tagit av dig skorna”, säger Charlotte.
”Det finns ingen anledning att sätta fötterna på armstödet på andras säten, sträcka ut dem i andras utrymme eller blockera gångarna – det är en allvarlig säkerhetsrisk. Det kommer också att göra ont om vi inte ser dina bara fötter i gången och av misstag springer över tårna med matvagnen.”
Foto: Getty.
6. Tryck inte på ringklockan (om det inte är en nödsituation)
De flesta flygvärdinnor medger att det finns en viss outtalad etikett för att använda samtalsknappen på rätt sätt. Vänta, om det inte är en nödsituation.
”Om det är en förfrågan om mat, dryck eller icke-nödhjälp, skulle vi föredra att du kommer till köket och frågar oss. På så sätt kan vi snabbt och effektivt förse dig med vad du än behöver. På en A380, till exempel, finns det runt 500 passagerare, så om alla ringde på ringklockan när de behövde något, skulle vi spendera hela flyget med att springa upp och ner i gångarna”, säger Charlotte.
”Att trycka på ringklockan för att fråga hur lång tid det är kvar av flyget, eller att be oss hjälpa till med dina barn, eller – det värsta jag har upplevt – att be oss om lite pommes frites, är helt löjligt. Ska vi landa planet bara för att hitta en McDonalds till dig?”
Foto: Getty.
7. Respektera kabinpersonalen
”Bli inte arg på kabinpersonalen för förseningar, det är bortom vår kontroll. Det beror oftast på logistik och instruktioner från flygledningen. Det finns inget sätt för besättningen att påskynda saker och ting.”
Hur självklart det än låter, att vara artig och respektera gränser kommer också att räcka långt.
”Rör inte kabinpersonalen – respektera deras utrymme. Om du behöver något, peta inte i oss när vi går nerför gången (en kollega fick en gång en limpa kastad på sig…). Säg bara ursäkta. Eller, om vi inte hör dig och det är brådskande, tryck på ringklockan eller kom till köket. Och vi är inte på plats för att träffa en romantisk partner, vi är på jobbet. Vi fick ofta visitkort, frågor om våra planer efter flygningen, eller till och med att folk rörde oss när vi gick förbi. Det är otroligt olämpligt och allvarligt respektlöst.”
Foto: KLM.
8. Drick inte för mycket
Att dricka för mycket och bli upprörd kan störa flygningen, och du kan riskera att bli nekad ytterligare alkoholservering eller till och med bli avstängd från flygbolaget.
Plus, om det inte räcker för att avskräcka dig, säger Civil Aviation Authority att: ”Berusningsdåd på ett flygplan riskerar maxböter på 5 000 pund och två års fängelse.”
Kom också ihåg att många människor ofta känner att deras alkoholtoleransnivåer förändras på flygplan. Tryckkabiner betyder mindre syre, så du kan uppleva den där lätta känslan snabbare än du vanligtvis skulle göra på marken.
Foto: Getty/Istock.
9. Stå inte upp medan säkerhetsbältesskylten är på
Så många passagerare ställer sig upp så fort flygplanet nuddar marken, men det planet måste nå sin plats och stanna helt innan du får ta av dig säkerhetsbältet.
Det kan bli ett kraftigt avbrott, motorolyckor, eller – om du fortfarande är i luften – kraftig turbulens.
”På utbildningen fick vi träna på att ropa ’sitt ner’. Vi får lära oss att man måste skrika på folk för att de står upp när bältesskylten är på av säkerhetsskäl. Vi har hand om när dörrarna öppnas, så att stå upp kommer inte ta dig snabbare någonstans.”
Text: Janne Sundling