REPORTAGE

Häng med till det hemliga Grekland

Sep 07, 2022

Grekland är mest känt för turistöarna Kreta, Rhodos och Kos. Men RES reporter Alejandro har upptäckt en del av det magiska landet som alla ännu inte känner till. Häng mer till det hemliga Grekland.

Text: Alejandro Westerlund

Väl utanför Thessalonikis flygplats slår värmen till direkt. Det är mitt i den europeiska sommaren. Fastlandskusten och vidderna i Halkidikis inland är att uppleva ett möte mellan öst och väst i kultur. Här är vikar och bukter en del av det Egeiska Havet. Tillsammans med en liten grupp skribenter och researrangörer var jag inbjuden att få uppleva detta. Initiativtagare var kommunen Nea Propontida som under vår vistelse även lät anordna gastronomifestivalen Symposium genom arrangören Medelhavet Production And Event. Med oss på resan hade vi även Alexandra Pascalidou som agerade konferencier under festivalen och den renommerade kocken Vladimiros Fountis.

På matbordet fann man ingångarna till den lokala livsstilen. Spritdrycken tsipouro, rullade dolmades, friterade bläckfiskar och risonisallad är några exempel. Redan första dagen till lunch fick vi uppleva detta, allt på en gång faktiskt då man traditionellt delar på alla rätter över hela bordet med sitt sällskap. Självklart lydde vi och fick bordet fullt av mat och dryck.

Det dröjer inte länge förrän jag fått i mig min första risoni och tsipouro och upptäcker att det är jag själv som blir helt slukad av att se den stora mängden mat jag blir presenterad för.

Slutligen landar jag dock i stundens lugn då jag blickar ut över havet.

Innan resan hade jag såklart undrat och funderat över om stränderna kan vara lika fina som på bild. Svaret var definitivt ja. Jag hittade sandstränder där det var långgrunt och väldigt behaglig badtemperatur för en svensk. Är dealbreakern att ha väldigt nära till stränderna finns flera hotell intill havet med lyxig standard. Vi besökte strandhotellen Pomegranate, Portes Lithos och Istion Club där man kunde få svårslagen solnedgångsvy över horisonten i väst. Alla kvällar med klar himlen kunde jag skymta Olympus toppar bortom andra sidan kusten. Det är faktiskt helt sant.

Jag började med att checka in på hotell Istion Club och fick denna fantastiska vy redan min första kväll i Halkidiki. Vi åkte i en samlad trupp på upptäcktsfärd i en van. En klassiskt tips till nästa som åker på sommarhalvåret är såklart att dubbelkolla om ACn fungerar väl nog i hyrbilen. Hursomhelst så tänkte jag nu dela mig enbart av det jag gillade allra allra mest.

Andra dagen på resan kom vi till familjeägda gården Mariannas Vineleaves. Tänk dig allt man kan göra med vindruvor förutom just vin. Bland annat russin, marmelad, spritdrycken tsipouro eller ntolmadakia även känt som dolmades. Allt det och mer görs här på familjen Kazakis organiska vinbladsodling som exporterar till bland annat Frankrike, Japan, USA och även ett par produkter till Sverige. Här fick vi demonstrerat hur man traditionellt rullar ntolmadakia. Hade vi haft längre tid kunde vi fått en hel liten kurs och provat på själva.

Men vi fick avsmaka alla dess produkter och dessutom en guidning ute på deras odlingar. Kul kuriosa är att de även gjort sig ett stort namn med brandyn Abelon gjord på druvor från deras odling. Vill man ha hela upplevelsen måste man boka ditt besök i förväg vilket man kan göra via deras hemsida.

Restauranger med de traditionellt populära rätterna i Halkidiki är det gott om. Leomar sticker därför ut ur mängden. De sätter en modern twist på traditionella grekiska kusträtter som traditionellt är sparsamt kryddade. Min favorit blev grillad åttaarmad bläckfisk. Vi fick höra och såg med egna ögon att det här stället definitivt var en av de populäraste ställen bland de “coola” klientelet. Till Leomar hör en lång sandstrand där man kan boka solstolar men även sitt egna lyxtält där man kan ta en drink innan maten. Det såg ut att vara fullbokat både på stranden och vid restaurangen när vi var där så boka i god tid. Leomar passar utmärkt för par eller mindre resesällskap som vill kombinera avslappning, bad och en fin matupplevelse. Säkert ett utmärkt ställe för att påbörja en festkväll i Halkidiki.

Första halvan av resan var jag inkvarterad på Istion Club Hotel & Spa där jag tog allt all-inclusive. En helt fantastiskt upplevelse på grund av dess läge framförallt. Det andra hotellet jag provade hette Portes Lithos och blev min egna favorit. Den här moderna all-inclusive resorten med 130 rum har en chic interiör och inredning i postmodern avskalad stil. Man kunde verkligen se att komplexet bara var några år gammalt. Dubbelrummen var rymliga med fin spartansk design. Här fanns en stor pool men när vi hade checkat in var det självklart havet jag längtade efter. Jag passerade poolbaren och där bakom fanns en lång sandstrand med utsikt över Thermaiska Viken. Resorten som är populär bland par på getaways har en väluppdukad frukostbufé där champagnen även stod framme vissa morgnar. Om jag kommit tillbaka hit vilket jag hemskt gärna gör hade jag provat en ansiktsbehandling vilket jag fick höra var mycket bra. Vårt lilla resesällskap avslutade utflyktsdagarna runt om i Halkidiki med att slå sig ner i poolbaren och avnjuta den lugna aftonstämningen.

Ett sista bra minne jag måste dela med mig av är olivoljeprovning. Vi gjorde en visit på Olive grove Kalamida Co där ägaren länge hade bott i Sverige och exporterade bland annat till oss såklart. Senare på dagen fick vi testa och jämföra hur sträva och olika kryddiga olivoljor från olika gårdar i regionen kan vara. Det var en helt ny typ av upplevelse för mig som aldrig tidigare upplevt dess konsistens så in i detalj.

Summan av kardemumman, jag var väldigt tacksam för att få möta en så välkomnande lokalbefolkning och det var spännande att få uppleva deras stolthet, traditioner och mat som de så gärna delade med sig av. Det blev en väldigt bra variation från vinprovning till att få testa olika sorter av olivolja, det rekommenderar jag varmt. Sist men inte minst är det inte fel att avrunda en afton i kuststaden Nea Moudania med en äkta och enkel grekisk gyros.

Mer från RES

Foto: Fabió Alves.

7 favoriter bland Europas ölhak

Från en Londonpub med 295 år på nacken och Berlins äldsta ”biergarten” till ett kroatiskt hantverksbryggeri. Det här är sju hak runtom i Europa som RES-redaktionen gärna dricker öl på.

Foto: Redaktion93 / Shutterstock.

Topplista

Topp 20: Bäst ölstäder i Europa

Vad definierar en bra ölstad? Bland annat utbud, kvalitet, pris och hur mycket det snackas om det på sociala medier. Det här är 20 europeiska städer som är särskilt kul för öldrickare.

Tre nycklar har Four Seasons George V i Paris fått. Foto: Pressbild.

Nyhet

Michelinguiden delar ut sina första nycklar till hotell

I 124 år har Guide Michelin rekommenderat restauranger åt matintresserade resenärer. Nu har de gett sig in i hotellens värld – som får nycklar i stället för stjärnor. Först ut är guidens hemland Frankrike.

Rado Restoran. Foto: Rado Restoran Facebook.

Vårweekend: 5 krogar du inte får missa i Tallinn

I fjol listade Michelinguiden i Estland 34 krogar. Inklusive landets första tvåstjärna, i Tallinn. Innan årets regn faller i maj passar vi på att lista fem matupplevelser i den estniska huvudstaden som inte bör missas – från finkrogar och ramenhak till marknadshallar med gatumat.

Bertmans. Foto: Bertmans Facebook.

Vårweekend: 5 favoriter i Rotterdam

De senaste tio åren har nederländska Rotterdam gått från bortglömd industristad till lockande weekenddestination med gott om kul upplevelser. RES listar fem favoriter just nu, häng med!