Här är guld, silver och brons i Destination 2020
Nyhet

Här är guld, silver och brons i Destination 2020

För första gången någonsin utser Nordens största affärstidning Travel News 2020 års destinationer i samarbete med det internationella undersökningsföretaget YouGov. Här är topp tre i respektive kategorier. 

– Det är stort intresse för vår utdelningen av Destination 2020. I veckan var jag i med i Expressen tv och presenterade några av vinnarna. Nu kan vi avslöja alla vinnare, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling. 

Vad är viktigaste när du reser på semester? Travel News och Yougov frågade 2 074 svenskar över hela landet. Precis som när teknikbolaget Amadeus undersökte detta hittade vi tre kategorier: budget-resenären, trygghets-resenären och premium-resenären. 

Den första gruppen vill ha valuta för pengarna och att det ska vara billigt på plats. 

Grupp två vill veta vad hen får och vill känna sig trygg i sitt val av hotell och plats. 

Den tredje gruppen är beredd att betala mer för en unik upplevelse.

Sen frågade vi var respektive grupp helst vill åka i tre kategorier: weekendresa, en vanlig semesterresa och en långresa. I varje kategori hade vi ett antal nominerade som vaskats fram tillsammans med utvalda aktörer i reseindustrin. 

Hur föddes idén till den här undersökningen?

– Den föddes i en längtan att hitta destinationer som är relevanta för den moderna resenären. Istället för att bara utgå från en enda journalists tyckande vill vi bredda perspektivet och hitta nya destinationer. Men vi vill också bekräfta de resmål som redan i dag är populära. Jag tror inte att vår rankning kommer att revolutionera reseindustrin, men de kommer att ge bättre upplevelser eftersom vi utgår från människors förväntningar, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling.  

Ansvarig på YouGov är Oscar Danielsson, berätta om undersökningen?

– Undersökningen genomfördes i YouGovs webbpanel i september via vår omnibus. När datainsamling var klar så kunde vi koppla ihop resultatet från omnibus-undersökningen med vårt verktyg för målgruppsplanering och segmenteringar ”Profiles”. Resultaten över vilka destinationer som svenskarna drömmer om att resa till är spännande i sig, men Profiles möjliggjorde också att vi kunde måla upp en levande och detaljerad bild av segmenten. Vilka är de? Hur reser de idag, Hur och var vill människor resa framöver? är frågor som undersökningen svarar på.  

De nominerade destinationerna har valts ut av Travel News redaktion i samarbete med antal reseprofiler. Eftersom det första gången vi gör Travel News Destination 2020 har vi valt att ha en sluten process. Här är topp tre i nio kategorier.

Budgetresenär

Vinnare i kategorin weekend är 1. Prag, 2. Budapest, 3. Istanbul, 

Vinnare i kategorin en vanlig semestervecka: 1. Montenegro, 2. Turkiet, 3. Albanien,  

Vinnare i kategorin i kategorin en långresa utanför Europa: 1. Thailand, 2. Bali, 3. Vietnam, 

Trygghet

Vinnare i kategorin i  kategorin weekend: 1. London, 2. Rom, 3 Prag

Vinnare i kategorin en vanlig semestervecka: 1. Kroatien, 2. Kanarieöarna, 3. Kreta, 

Vinnare i kategorin long haul: 1. Australien, 2. Nya Zeeland, 3. Maldiverna, 

Premium

Vinnare i kategorin weekend: 1, Reykjavik, 2. Rom, 3. Paris, 

Vinnare i kategorin en vanlig semestervecka: 1. Sardinien, 2. Amalfikusten, 3. Mykonos, 

Vinnare i kategorin long haul: 1, Tokyo, 2. Hawaii, 3. Maldiverna, 

Publicerad: 2019-11-06