Vad är viktigaste när du reser på semester? RES, Travel News och Nordic Bench frågade 1500 svenskar över hela landet. Precis som när teknikbolaget Amadeus undersökte detta hittade vi tre kategorier: best value for money-resenären, trygghets-resenären och premium-resenären.
– Vårt mål är skapa en ny norm för hur man väljer resmål. Före man väljer destination måste man förstå vad man vill med sin resa. Alla människor vill resa, men alla reser inte av samma anledning, säger RES chefredaktör Viggo Cavling.
Här är alla nominerade i kategorin Premium: "Jag är beredd att betala mer för en unik upplevelse."
Weekend:
Barcelona
Florens
Madrid
Paris
Rom
Premium “en vanlig semestervecka”:
Amalfikusten
Mykonos
Marrakech
Santorini
Sardinien
Premium Drömresan (Longhaul):
Hawaii
Maldiverna
Mauritius
Sydney
Tokyo (Japan)
Trygghet: jag vill veta vad jag får och vill känna mig trygg i sitt val av hotell och plats.
Trygghet Weekend:
Barcelona
Berlin
London
Rome
Prag
Trygghet “en vanlig semestervecka”:
Kanarieöarna
Kreta
Kroatien
Mallorca
Spanska sydkusten (Costa del sol)
Trygghet Drömresan (Long haul):
Australien
Maldiverna
Miami
New Zeeland
Japan
Value for Money, jag vill ha valuta för pengarna och att det ska vara billigt på plats.
Best Value for Money Weekend:
Budapest
Gdansk
Istanbul
Krakow
Prag
Best Value for Money “en vanlig semestervecka”:
Albanien
Bulgaria
Georgien
Montenegro
Turkiet
Best Value for Money Drömresan (Long haul):
Bali
Egypten
Filippinerna
Vietnam
Thailand
Travel News chefredaktör Viggo Cavling intervjuar Nordic Bench vd Jan Ogner.
Hur föddes idén till den här undersökningen?
– Den föddes i en längtan att hitta destinationer som är relevanta för den moderna resenären. Istället för att bara utgå från en enda journalists tyckande vill vi bredda perspektivet och hitta nya destinationer. Men vi vill också bekräfta de resmål som redan i dag är populära. Jag tror inte att vår rankning kommer att revolutionera reseindustrin, men de kommer att ge bättre upplevelser eftersom vi utgår från människors förväntningar, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling.
Ansvarig på Nordic Bench är Jan Ogner, berätta om undersökningen?
– Undersökningen genomfördes i Nordic Benchs webbpanel under hösten via vår omnibus. När datainsamling var klar så kunde vi koppla ihop resultatet från omnibus-undersökningen med vårt verktyg för målgruppsplanering och segmenteringar ”Profiles”. Resultaten över vilka destinationer som svenskarna drömmer om att resa till är spännande i sig, men Profiles möjliggjorde också att vi kunde måla upp en levande och detaljerad bild av segmenten. Vilka är de? Hur reser de idag, Hur och var vill människor resa framöver? är frågor som undersökningen svarar på.