Hit vill svenska folket resa nästa år
Artikel

Hit vill svenska folket resa nästa år

Vad är viktigaste när du reser på semester? RES, Travel News och Nordic Bench frågade 1500 svenskar över hela landet. Precis som när teknikbolaget Amadeus undersökte detta hittade vi tre kategorier: best value for money-resenären, trygghets-resenären och premium-resenären. 

 – Vårt mål är skapa en ny norm för hur man väljer resmål. Före man väljer destination måste man förstå vad man vill med sin resa. Alla människor vill resa, men alla reser inte av samma anledning, säger RES chefredaktör Viggo Cavling.

Här är alla nominerade i kategorin Premium: "Jag  är beredd att betala mer för en unik upplevelse."

Weekend: 

Barcelona

Florens

Madrid

Paris

Rom

Premium “en vanlig semestervecka”: 

Amalfikusten

Mykonos

Marrakech

Santorini

Sardinien

Premium Drömresan (Longhaul):

Hawaii

Maldiverna

Mauritius

Sydney

Tokyo (Japan)

Trygghet:  jag vill veta vad jag får och vill känna mig trygg i sitt val av hotell och plats. 

Trygghet Weekend: 

Barcelona

Berlin

London

Rome

Prag

Trygghet “en vanlig semestervecka”: 

Kanarieöarna

Kreta

Kroatien

Mallorca

Spanska sydkusten (Costa del sol)

Trygghet Drömresan (Long haul): 

Australien

Maldiverna

Miami

New Zeeland

Japan

 

Value for Money, jag vill ha valuta för pengarna och att det ska vara billigt på plats. 

Best Value for Money Weekend: 

Budapest

Gdansk

Istanbul

Krakow

Prag

Best Value for Money “en vanlig semestervecka”: 

Albanien

Bulgaria

Georgien

Montenegro

Turkiet

Best Value for Money Drömresan (Long haul): 

Bali

Egypten

Filippinerna

Vietnam

Thailand

Travel News chefredaktör Viggo Cavling intervjuar Nordic Bench vd Jan Ogner.

Hur föddes idén till den här undersökningen?

– Den föddes i en längtan att hitta destinationer som är relevanta för den moderna resenären. Istället för att bara utgå från en enda journalists tyckande vill vi bredda perspektivet och hitta nya destinationer. Men vi vill också bekräfta de resmål som redan i dag är populära. Jag tror inte att vår rankning kommer att revolutionera reseindustrin, men de kommer att ge bättre upplevelser eftersom vi utgår från människors förväntningar, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling.  

Ansvarig på Nordic Bench är Jan Ogner, berätta om undersökningen?

– Undersökningen genomfördes i Nordic Benchs webbpanel under hösten via vår omnibus. När datainsamling var klar så kunde vi koppla ihop resultatet från omnibus-undersökningen med vårt verktyg för målgruppsplanering och segmenteringar ”Profiles”. Resultaten över vilka destinationer som svenskarna drömmer om att resa till är spännande i sig, men Profiles möjliggjorde också att vi kunde måla upp en levande och detaljerad bild av segmenten. Vilka är de? Hur reser de idag, Hur och var vill människor resa framöver? är frågor som undersökningen svarar på.  

Publicerad: 2022-11-02