RES hotellexpert Johan Lindskog har koll på vad som händer i hotellvärlden.

Tre hotelltrender att hålla utkik efter

1. Hotellet som kontor

Begrepp som ”kreativ hub”, ”startup space”, ”inkubator” kommer att peaka under 2017 och hotellet hakar på. Nu ska inte bara långväga gäster frottera i lobbyn utan man ser framför sig ett massmöte mellan galet kreativa och härliga människor från både när och fjärran som utbyter revolutionerande affärsidéer, och öppnar företag dagarna i ända över en skål edamamebönor i svulstiga lobbyer med svindyra soffgrupper. Trenden är över innan någon hinner säga: ”konkurs”.

2. Mörkare tider

Nu gör vi en gång för alla upp med minimalismen. Inredningen ska vara mörk, mättad och murrig. Färgskalor och material går mer och mer mot ”kolgruva”. Till och med de gamla oljelamporna i mässing som användes av lungsjuka gruvarbetare vid sekelskiftet får en renässans. Något måste ju lysa upp i mörkret. Deppig är det nya happy.

3. Hotellens comeback

Det lät ju nästan som att vi alla snart skulle bo var som helst utom på ett hotell under våra klimatkompenserade resor över världen. Soffa eller slott, bara det inte fanns en frontdesk så var det hippt. Men när den nya delningsekonomin visat sina huggtänder i form av utarmade stadsdelar befolkade av vilsna resenärer som letar efter alla de uppstyckade lägenheter och ombyggda vindsloft som AirBnB-magnater tjänar storkovan på medan vanliga hyresgäster får flytta till förorten. Och det där med couchsurfing – hur många gjorde det egentligen? Kanske var concierge och room service inte var så dumt ändå.