Nu håller du RES vårnummer i din hand och jag tänkte berätta lite om hur det går till när vi fyller det med innehåll. RES utkommer bara fyra gånger per år numera – en gång i tiden var vi uppe i tio nummer per år och det är med lite nostalgi vi minns de gyllene tidningsåren – men vi är ändå väldigt glada och stolta över de fyra nummer vi har.
Text: Kajsa Beausang
(Det är fyra fler än vad många andra har kvar!) Det blir ett nummer av RES per årstid och därför får numren även olika karaktär – så här efter en lång, mörk vinter längtar vi efter vårsol, uteserveringar och att tjuvstarta rosésäsongen i tunnare kläder söderut på den europeiska kontinenten.
Klassiska storstäder som Paris, London och Prag lockar många, medan mindre uppstickare som Belgrad och Rotterdam bubblar som intressanta alternativ för den som är sugen på att se något nytt. Vårnumret fylls med både stora favoriter som med udda guldkorn och vi kastar även in ett och annat wild card – i det här numret får Svalbard och Austin stå för den kvoten – resmål som man kanske inte spontanbokar utan som snarare kan inspirera till framtida äventyr. Eller bara ge en härlig läsupplevelse för en stund.
Vi vet att du som läser RES är en kräsen resenär och att du förmodligen redan varit i de uppenbara storstäderna både en och två gånger förut. Vår utmaning är alltså att hela tiden hitta nya upplevelser och tips åt dig, det kan handla om nyöppnade restauranger med intrikata vip-system, ett delikat ekobageri i ett uppstickarkvarter, en trend eller tendens som slagit stort men lokalt – som foodtrucktrenden i Austin eller vintageshoppingkvarteren i Paris. Eller att föreslå en helt annan stad än den du trodde att du vill resa till.
För att resa, mötas, upptäcka världen, städer, kulturer, olikheter – det är något vi brinner för och alltid kommer att uppmuntra. Medvetenhet om HUR vi reser är något vi välkomnar, men vi kommer inte att uppmana någon att stanna hemma. Vi är däremot en engagerad part i att driva frågan om hållbart resande – alltifrån att uppmana och påverka transportbolag, hotell och reseaktörer att utveckla hållbara lösningar, till konkreta tips om hur du som konsument kan agera – som att klimatkompensera din resa och välja miljövänligare alternativ på din valda destination. För att resa är viktigt.