Från en smal nischprodukt på 1990-talet till flygbolagens nya guldkalv. Premium economy lockar allt fler resenärer – och ger högre marginaler än både business och ekonomiklass.

När taiwanesiska EVA Air lanserade premium economy 1992 var det något helt nytt: bredare stol, djupare lutning och några centimeter extra mellan raderna. Tre decennier senare erbjuder över 60 flygbolag världen över den här kabinklassen, och antalet flygplan med Premium Economy har ökat med 84 procent mellan 2017 och 2022. Flygbolag som Emirates, Lufthansa, Singapore Airlines och Qantas rapporterar att premium economy ofta ger högre marginal per kvadratmeter än någon annan flygklass. Emirates, som introducerade klassen 2022, såg att majoriteten av passagerarna uppgraderade från ekonomiklass – snarare än nedgraderade från business.

Lönsamhet på liten yta – därför är premium economy bästa flygklassen för många bolag

Ett premium economy-säte tar i snitt 40–50 procent mer plats än ett economy-säte, men säljs ofta för det dubbla eller tredubbla priset. Servicekostnaden är marginellt högre, men intäkten per ytenhet kan överträffa business class. Lufthansa har därför menat att det är bolagets mest lönsamma kabin. Singapore Airlines använder premium economy strategiskt på ultralånga rutter, det vill säga flygningar som är längre än 14–16 timmar nonstop och ofta täcker mer än 12 000 kilometer – exempelvis Perth–London (ca 17 timmar), Auckland–New York (ca 17–18 timmar) och Singapore–New York (ca 18–19 timmar). På dem ger färre passagerare lägre vikt och längre räckvidd. Qantas och Air New Zealand har på vissa långdistansflyg minskat antalet platser i ekonomiklass för att ge plats åt fler premium economy-säten – och de rapporterar att de tjäna mer trots färre passagerare.

Mellan “Economy Plus” och “Business Lite” – stora skillnader mellan flygbolagen

Men premium economy är inte en enhetlig produkt. Hos vissa flygbolag betyder det en större stol men samma servering som i ekonomiklass. Hos andra, som Singapore Airlines och Emirates, är det mer av en “business lite” med champagne, flerrättersmeny, bättre viner, hörlurar som täcker hela örat och en liten necessär med bland annat toalettartiklar. Markfördelar som prioriterad incheckning, extra bagage och snabbare boarding är ofta en del av paketet, särskilt på långdistansflyg. Ombord är skillnaden tydligast i stolens bredd, lutning och benutrymme, ofta kompletterat med fot- och vadstöd.

LÄS MER I TRAVEL NEWS:
Från Basic till Business – därför blir alla flygstolar mer ”premium”

Nya resenärer väljer att uppgradera flygbiljett

Efter pandemin har affärsresandet minskat och fler privatresenärer har upptäckt fördelarna med att uppgradera till premium economy. Målgruppen – ofta kallad “premiumturister” – prioriterar bekvämlighet, särskilt på långdistansflyg, och är beredd att betala för extra komfort utan att gå hela vägen till business class. Att klassen fortfarande heter “economy” gör att den även kan bokas av affärsresenärer vars företag har en policy som förbjuder business class.

Framtiden för Premium Economy på långdistansflyg

Efterfrågan ökar globalt. Air France-KLM rapporterade över 25 procents ökning av premiumintäkter första halvåret 2025. SAS återinför business class på vissa linjer i Europa, men investerar också i mellanklasser. Korean Air lanserar premium economy i september med inslag som porslin producerat av Armani och särskilt utvalda viner. Under de 33 år som gått sedan de första premium economy-biljetterna började säljas, har kabinklassen gått från ett experiment till en strategisk pelare i flygbolagens planering – och det mesta tyder på att den mest lönsamma kvadratmetern ombord även framöver kommer att ligga någonstans mellan basic och business.

Foto: EVA Air.

Hitta mer reseinspiration i RES

Topp 8: Världens bästa flygplatsmat 2025
Här är det dyrast med Uber från flygplatsen
Tyst elflyg över New York: Drönartaxi lanseras från JFK och La Guardia