Nästa år kommer vi ägna oss åt sömnturism, lyx på à la carte-vis och gastroturism. I alla fall om vi ska tro hotellplattformen Booking.com som nyligen lanserat en omfattande trendspaning inför 2024.
Världen över har vi människor börjat ”checka ut” känslomässigt. En kombination av ökade levnadskostnader, klimatförändringar och krig gör oss emotionellt avdomnade. Vi känner oss trötta på dåliga nyheter, distanserade och oroliga inför framtiden. Nästa år må hägra på horisonten, men just nu är hoppfullheten låg.
Nej, upptakten till Booking.coms stora undersökning ”Travel Predictions 2024” är inte munter. I den har drygt 27 000 personer från 33 länder och områden deltagit. Samtliga är vuxna som planerar att resa i jobbet eller privat under de kommande 12–24 månaderna; 502 av dem svenskar.
Men.
Ljuset i tunneln är att nästa års resor tycks definieras som livets kärna. Nästan tre fjärdedelar av svenska resenärer, 71 procent, uppger att de känner sig mer levande än någonsin när de är på semester. 56 procent vill vara mer som sitt ”semester-jag” i hemmavardagen; 57 procent anser att de är den bästa versionen av sig själva när de är på semester.
Det är inte den enda spaningen inför 2024.
Här följer sju förutsägelser från Booking.com-undersökningen.
Foto: Unsplash / Toa Heftiba.
1. (Alter) Ego-entusiaster
Under 2024 kommer resenärer känna sig mer levande genom att skapa storslagna alter egon på semestern.
25 procent av svenskarna hittar på historier om sina liv som de berättar för människor de träffar under sina resor. Sådana alter ego-entusiaster gillar spänningen med att skapa en 2.0-version av sig själva, och anstränger sig mycket för att framhäva sitt bästa jag.
Nära nog tre av fem, 57 procent, gillar att vara anonyma när de reser och få möjlighet att återställa sig själva. När de känner att de är den bästa versionen av sig själva på semestern, kan de också släppa hämningar och omfamna nya sidor av sin personlighet.
32 procent skulle betala mer för att hyra en finare bil än den privata, för att känna att man lever det bästa möjliga livet.
Dessutom uppger 40 procent att de känner sig som ”huvudpersonen” på sina resor; att de då kan vara stjärnan i sitt eget liv.
Alias och avatarer finns det gott om, både i det verkliga livet och i den virtuella världen. Dessa digitala alter egon med resfeber kan åka vart som helst och göra vad som helst i sitt metaversum, och under 2024 kommer människorna bakom dem att förverkliga sina digitala fantasier på verkliga resmål.
Foto: Unsplash / Pierre Jeanneret.
2. Svalare semester
Rekordhöga temperaturer har orsakat värmeböljor från Medelhavet till Kalifornien. Hettan har lett till att allt fler resenärer söker sig till svalare klimat för att kunna koppla av och ladda om.
Mer än två femtedelar av de svenska resenärerna, 42 procent, uppger att klimatförändringarna kommer att påverka sättet de planerar semester under 2024.
Detta resulterar även i en förväntad ökning av resor till destinationer vid olika typer av vattendrag för att garantera svalka. Nästan tre fjärdedelar, 73 procent, uppger att de genast känner sig mer avslappnade när de befinner sig i närheten av vatten.
Många, 41 procent, är intresserade av att förlägga semester nära vatten under 2024. Därmed kan vattenaktiviteter med fokus på mindfulness bli nästa form av mainstream-meditation. Tänk simning i öppet vatten möter kylterapi, som i sin tur varit en av de senaste årens största trender.
Uppfriskande former av hälsoresor kan leda till ökat intresse för vattenyoga, ljudbad i vatten och snömeditation. Resorter som kan erbjuda kylterapi, undervattenshotell och "mermania" (där vattnet inte längre bara finns i bakgrunden utan är huvudattraktionen) lär öka kraftigt.
Foto: Unsplash / Daniel Lim.
3. Överraskningar på önskelistan
Under 2024 behöver du bara ta med dig själv på resan. Resenärer vill i allt högre grad uppleva överraskningsmoment, utforska det okända och ge sig ut i oupptäckta områden på semestern.
46 procent av svenska resenärer vill boka en överraskningsresa där allt, inklusive resmålet, är okänt fram till ankomsten. De mer äventyrslystna är trötta på vardagslivets enformighet och undviker aktivt standardiserade semesterupplevelser nästa år. 52 procent föredrar att söka sig bort från turiststråken och en tredjedel (32 procent) vill gärna resa tillsammans med främlingar.
Genom att röra sig bort från detaljplanering och mot slumpmässiga möten och upplevelser, är det här en resenärstyp som vill släppa kontrollen och ta vara på dagens möjligheter. 54 procent vill inte att 2024-års resa ska vara planerad in i minsta detalj – de vill ha friheten att åka vart de vill.
56 procent föredrar löst planerade resor så att de kan ändra riktning baserat på vad som känns viktigt och lockande, där och då. Resebranschen möter redan det här behovet i form av tekniklösningar för flexibla tjänster som ger resenärerna möjlighet att avboka, ändra sina planer och betala senare med bara ett enda knapptryck. Hej AI!
Foto: Unsplash / Maarten van den Heuvel.
4. Kulinarisk arkeologi
Jämfört med tidigare är 49 procent av de svenska resenärerna i dag mer intresserade av att lära sig mer om ett resmåls lokala delikatesser. De här kulinariska arkeologerna skippar nästa generations mattrender för att i stället bevara hantverket bakom traditionella rätter. Med hjälp av gastroturism kan de utforska den unika historiken, områdena och produkterna som ligger till grund för olika matkulturer.
75 procent vill under 2024 års res prova traditionella, lokala maträtter. Det finns ett särskilt fokus på det historiska, och många resenärer vill gärna uppleva det underrepresenterade i matkulturer i andra delar av världen. De vill utforska ”hemligheter” som antingen glömts bort eller gått förlorade.
Med det i åtanke kommer högst troligt kulturhistoriska upplevelser att öka i popularitet. Resenärer får följa med på historiska resor bakom maten som serveras, vilket kan leda till positiv uppmärksamhet och ökade intäkter för lokalsamhällen världen över.
2024-års matentusiaster vill ha experimentella upplevelser som växlar mellan digitala och fysiska verkligheter och tilltalar samtliga sinnen. 33 procent vill gärna uppleva en så-kallad "fygital" (fysisk och digital) matupplevelse med hjälp av VR- och AR-teknologi. Tänk belysning som förändras i takt med stämningen, anpassade dofter och speciella ljudupplevelser som förstärker känslan av den gastronomiska traditionen.
Foto: Unsplash / Zach Betten.
5. Omstart och återhämtning
Med stor osäkerhet och allt mer jäkt både i den egna vardagen och i världen i stort bokar många semestrar med fokus på återhämtning. För att kunna hitta tillbaka till det liv de verkligen vill leva.
Ett exempel är den nya trenden ”sömnturism” där sömnconcierger och banbrytande teknologi. Ett stöd för de 45 procent av svenska resenärer som under 2024 vill resa för att helt fokusera på att ostört kunna sluta sina ögon, tro?
Bland dem som är vana vid att sova ensamma vill nästan en tredjedel, 29 procent, av resenärerna avsätta tid för en romantisk semester för att träffa en ny partner. 28 procent kan tänka sig att åka på en semester för att komma över sitt ex. Å andra sidan säger en femtedel, 21 procent, av dem i ett förhållande att de vill få djupare kontakt med sin partner under 2024 års resor.
Samtidigt uttrycker många föräldrar att de gärna vill åka på solosemestrar för att slappna av. Majoriteten, 55 procent, planerar att resa ensamma under 2024, utan barn eller partner, för att i stället fokusera på egen återhämtning.
38 procent uppger att den enklare, självförsörjande livsstilen på landsbygden och i lokalsamhällen tilltalar dem. Fokus ligger på att komma i balans med naturen och elementen för att göra en omstart och få paus från vardagen där hemma.
Foto: Unsplash / Mike Swegunski.
6. Lyx à la carte
Till följd av ökade levnadskostnader och trenden ”stealth wealth” (ungefär ”välstånd i smyg”) som var populär under 2023, kommer resenärer att fokusera på att spara pengar under 2024. Men under semestern vill man gärna uppleva lite extra lyx à la carte, för att resa som de rika – även om det bara är för en kort stund.
Här pratar vi om resenärer som gärna vill framstå som förmögna, som vill dölja verklighetens ekonomiska uppoffringar. Bakom kulisserna är de fokuserade på att ha full kontroll över sina utgifter och ta fram budgetvänliga resplaner, gärna med lite hjälp från AI.
Faktum är att 45 procent av de svenska resenärerna vill ha tips från AI när de är på semester. För att kunna förbättra upplevelserna med extra erbjudanden och tjänster, allt med ett enda knapptryck.
Under 2024 planerar dessutom nästan hälften, 47 procent, av resenärer att åka till resmål där levnadskostnaderna är lägre än hemma. Många väljer också att resa till destinationer som ligger närmare hemorten, för att få en lyxigare semester till lägre pris (37 procent).
42 procent resenärer kan också tänka sig att betala för dagskort till femstjärniga hotell för att nyttja faciliteter som finns där utan att nödvändigtvis checka in. Ungefär lika många föräldrar (38 procent) planerar att resa när det inte är skollov och på så vis slippa resa under högsäsong och få pengarna att räcka längre.
Foto: Unsplash / Jared Rice.
7. Medveten estetik
En gång i tiden var orden ”hållbar” och ”stilfull” inte nödvändigtvis synonyma med varandra. Ord som ”ekoresor” förde månne tankarna till enklare campingplatser. Under 2024 kommer mötet mellan design och medvetenhet att påverka hur vi reser, vilket troligtvis ger upphov till nya och inspirerande möjligheter för resenärer som gärna vill göra mer medvetna och ansvarsfulla val. Inte bara under en kort resa, utan som en livsstil.
Tiden då komfort och exceptionell design enbart förknippades med överflöd och extravagans är över. Allt fler hotell och unika boenden ingriper aktivt i relation till de betydande miljömässiga och sociala utmaningarna mänskligheten och ekonomin står inför. De erbjuder lösningar som är innovativa och estetiskt tilltalande på samma gång.
Resenärer intresserade av det här kommer att söka efter imponerande arkitektur med fokus på miljö. 40 procent av svenska resenärer letar efter boenden som arbetar med innovativa hållbarhetsinsatser. 48 procent vill uppleva hållbarhet i praktiken, medan mer än hälften (54 procent) letar efter semesterboenden med massor av växter och grönområden.
Under 2024 kommer resenärerna engagera sig i naturbevarande aktiviteter. I utbyte får de hållbara resplaner som, på det mest hållbara och ansvarsfulla sättet, ger åtkomst till de resmål de hjälper till att bevara.
47 procent är intresserade av appar för hållbara resor i vilka de får tillgång till olika premier. Till exempel upplevelser med lokalbefolkning utanför turiststråken (42 procent) eller besök på avlägsna platser som turister annars har begränsad tillgång till (41 procent).
De medvetna estetikerna påminner oss om att det är möjligt att både uppleva sann semesterkänsla – och samtidigt få en djupare relation till den miljö och de lokalsamhällen som besöks.