Flygresor har blivit allt säkrare. Men en orsak till olyckor består: piloter som avsiktligt kraschar för att begå självmord. Källor uppger nu att kraschen med en China Easterns Airlinesplan i mars kan bero på just det.

Text: Janne Sundling

”Det är ganska svårt att förutse vem som kommer att begå ett självmord”

Nyhetsbyrån Bloomberg har talat med en person som är insatt i utredningen, som bekräftar att självmord kan vara orsaken. Om det bekräftas skulle det vara den fjärde sedan 2013, med sammanlagda dödsfallen på 554 personer.

När flygplan blir mer tillförlitliga och piloter kan göra mindre fel, blir dödsfall orsakade av självmord en större del av det totala antalet.

Även om avsiktliga handlingar inte ingår i flygkraschstatistiken kan de vara den näst största orsaken till dödsfall, enligt uppgifter som sammanställts av Bloomberg. Som jämförelse dog 1 745 personer till följd av pilotfel, mekaniska fel eller andra orsaker på västerländska jetplan från 2012 till 2021.

– Det är läskigt. Det är en stor anledning till oro. Detta är något som branschen måste ta itu med, säger Malcolm Brenner, före detta utredare av mänskligt beteende vid US National Transportation Safety Board som arbetade med undersökningen av 1999 års EgyptAir Flight 990-krasch, som visade sig vara en avsiktlig handling.

Men de som har valt att ta livet av sig själva och mängder av andra samtidigt avslöjar för det mesta inte några ledtrådar för kollegor eller familj.

Undersökningen av Malaysia Airlines Flight 370:s försvinnande över Indiska oceanen 2014 visade att den troligen flögs dit med flit, men den malaysiska regeringens rapport innehåller ingen information om vem som kan ha gjort det eller varför.

Risken att dö på ett flygplan har minskat avsevärt de senaste decennierna som ett resultat av bättre säkerhetsutrustning, flygplans tillförlitlighet och pilotutbildning. Efter att 5 005 människor dog på västerländska jetplan från 2001 till 2010, sjönk det totala till 1 858 nästa decennium, enligt data sammanställda av Boeing, AviationSafetyNetwork och olycksrapporter. Oddsen att sitta på ett plan inblandat i en dödsolycka var ungefär en på 10 miljoner, enligt Boeing.

Men dödsfall som beror på piloten självmord motverkar den trenden och rörde sig uppåt, enligt uppgifter som sammanställts av Bloomberg. Om kraschen i Kina bekräftas som det senaste självmordet kommer det att innebära att dödsfall på grund av avsiktliga handlingar har överskridit alla andra orsaker sedan början av 2021.

Hittills har kinesiska myndigheter avslöjat få detaljer om vad som ledde till att China Easternplanet med 132 personer kraschade den 21 mars. Flygningen, en Boeing 737-800 från Kunming till Guangzhou, flög på cirka 29 000 fot när den plötsligt dök i hög hastighet , enligt Flightradar24-data. Övervakningsvideor visar hur den svävar med näsan ner mot marken.

Myndigheterna och Boeing har inte meddelat några potentiella säkerhetsproblem med planet sedan dess, vilket tyder på att inga systemfel har upptäckts. Preliminär information från jetplanets tyder på att någon i cockpit initierade dykningen, säger en källa.

Som med alla kraschutredningar kan det ta månader eller år att utföra de tester och analyser som behövs för att lokalisera en orsak och utesluta även systemfel.

Förutom det malaysiska planet som gick förlorat med 239 personer ombord, gick ett Lam-Mocambique Airlines jetplan med 33 personer ner i Namibia 2013 efter att kaptenen låst ut andrapiloten från cockpit. 2015 låste en andrapilot från Germanwings GmbH ut kaptenen innan han slog in i sidan av ett berg i Frankrike med 150 ombord.

Fyra andra avsiktliga krascher inträffade på flygbolag runt om i världen före 2013 och dödade ytterligare 389 personer, enligt AviationSafetyNetwork och olycksrapporter. Incidenterna inkluderar inte terrordåd, såsom planen som den 11 september 2001.

Efter Germanwingskraschen, som franska utredare fann orsakades av en andrapilot som led av psykiska problem, utökade amerikanska och europeiska flygtillsynsmyndigheter sina program för att ge flygbesättningen tillgång till psykologisk behandling och uppmuntra dem att träda fram utan rädsla för att förlora sina jobb.

Undersökningar av flygbolagspiloter har visat att cirka 4-8 procent övervägt självmord, vilket är ungefär det samma som befolkningen i stort. Mycket färre människor försöker utföra det och handfull pilotsjälvmord med flyg är oändligt liten i jämförelse.

Flygbolagspiloter har varit ovilliga att rapportera depression eller annan psykisk sjukdom av rädsla för att förlora sin försörjning, säger Quay Snyder, läkare specialiserad på flygmedicin, till Bloomberg.

En panel som gav råd till US Federal Aviation Administration 2015 fann att det fanns "inga övertygande bevis" för att screening för självmordstendenser skulle förhindra incidenter som den med Germanwings.

– Det är ganska svårt att förutse vem som kommer att begå ett självmord, säger Snyder.

De sofistikerade låsen på cockpitdörrarna som gör det möjligt för piloter att hålla ute andra besättningsmedlemmar sattes på plats för att förhindra kapningar. Franska myndigheter rekommenderade att inte ändra dörrdesignerna i kölvattnet av Germanwings-kraschen, och sa att ändringar kan undergräva säkerheten.

Inte ens lösningen att alltid ha minst två personer i cockpiten, som rekommenderades av europeiska tillsynsmyndigheter efter Germanwings, är en garanti. Även om detaljer om vad som hände ombord på China Eastern-jetplanet fortfarande är oklara, hade det tre piloter i cockpit - en kapten, andrapilot och en praktikant - enligt kinesiska medier.