Allt tycks numera ha ett lojalitetsprogram knutet till sig – och just hotellkedjorna har länge gått i bräschen. RES listar fem trender som påverkar hur de utformas just nu.
Medlemskap i ALL ger förtur till biljettsläpp. Foto: BST Hyde Park.
1. Lojalitet är (exklusivt) lönsamt
Hotellkedjor har på senare år gjort stora investeringar i sina lojalitetsprogram – och flera av dem rapporterar att antalet medlemskap skjutit i höjden.
De senaste fyra åren har till exempel medlemmarna i Hyatts lojalitetsprogram World of Hyatt fördubblat. Bara under de första tre månaderna av det här året har de också ökat med nästan en femtedel jämfört med samma tid i fjol.
För att urskilja sig och locka oss lovar programmen olika unika fördelar. Som medlem i Marriott Bonvoy kan du till exempel byta dina poäng mot speciell underhållning, aktiviteter, mat och dryck.
Lojalitetsprogrammet ALL – Accor Live Limitless som erbjuds av Accor Group – i vars portfölj bland annat Raffles, Fairmont, Mama Shelter och Ibis ingår – ger tillgång till exklusiva upplevelser i stil med konserter, sportevenemang och särskilda kändisfester.
Gratis frukost lockar. Foto: Press.
2. Bekvämligheter på hotellet
Hotellupplevelsen är för den sakens skull inte bortglömd. Det fortsätter också vara en av de viktigaste faktorerna för medlemmar att förbli lojala.
Enligt rapporten ”GHA Discovery: What Travellers Most Want From Loyalty Programmes”, som hotellnätverket Global Hotel Alliance har sammanställt, är uppgraderingen av rumskategori den fördel medlemmar uppskattar allra mest.
Två andra viktiga fördelar som nämns är gratis frukost och sen utcheckning.
Den här typen av fördelar är och förblir också kärnan i vad lojalitetsprogrammen lockar med.
Mer effektivt att betala med sammanslagna poäng. Foto: Unsplash.
3. Poäng som betalningsmetod
Enligt reseplattformen Skifts undersökning ”Skift Research” från november i fjol lockas medlemmar av fördelen att poäng kan användas som betalningsmetod.
Hela 42 procent av de svarande som tillhör generation Y (alltså millennials, födda 1981–1996) och generation Z (födda 1996–2010) uppger att de använder poäng för att betala för hela vistelsen.
39 procent uppger att de löser in poäng för att betala för delar av vistelsen.
Vidare uppger hela 50 procent av Gen Z-svaranden att de är medlemmar i det hotell de väljer att boka.
Bland millennials är andelen ännu högre: 60 procent är medlemmar i hotellets lojalitetsprogram.
Många hotell har därför skapat strukturer som gör det lättare att på olika sätt skaffa poäng från andra medlemmar. Det kallas för ”pooling” och går i korta drag ut på att det blir lättare att sänka kostnader när medlemmar kan slå ihop eller överföra poäng.
Allt fler restauranger knyts till lojalitetsprogrammen. Foto: Alex Haney.
4. Du tjänar på var du äter
I en tid då mat och dryck blivit allt mer avgörande för hur vi väljer att resa, har även lojalitetsprogrammen skapat särskilda nätverk som utvalda krogar och restauranger ingår i.
Exempel på det är IHG One Rewards program ”Dine & Earn”, Marriott Bonvoys ”Eat Around Town” och Hilton Honors ”Dining”.
Det innebär att medlemmar tjänar extra poäng per peng de spenderar på restaurangerna som ingår i nätverket. Ofta behöver du också använda det kreditkort som är kopplat till medlemskapet.
Inga ursäkter att skippa träningsrutinen. Foto: Geert Pieters.
5. Du tjänar också på att hålla dig i form
Avslutningsvis har även lojalitetsprogrammen snappat upp hur viktigt vi tycker det är att hålla igång träningsrutinera även på resande fot.
Flera av dem erbjuder medlemmar gratis tillgång till olika slags fitnessplattformar. Via Marriott Bonvoy kan du exempelvis använda ”FitnessOnDemand”.
Ett annat exempel är Hyatts samarbete med det populära träningstechföretaget Peleton. Peletons produkter – så som cyklar, löpband med mera – kommer att finnas på 800 Hyatthotell, och medlemmar i World of Hyatt tjänar poäng på varje Peleton-fitnessklass de deltar i.