Alex Saint är vd för resebyrån Secret Escapes, en onlinebaserad byrå som erbjuder sina medlemmar boende på lyxhotell till bra priser. Företaget föddes 2011 och har sedan dess etablerat sig i sju länder, däribland Sverige. Tillväxten har varit snabb och från att ha börjat på noll har de numera 4000 hotell i sitt register och 6 miljoner medlemmar enbart i Storbritannien. I år lanserar de sig dessutom i fyra nya länder. Vi slog oss ned med Alex Saint för att prata om hemligheten bakom Secret Escapes.

Text: Carin Österdahl

– Reseföretaget som vi drev innan Secret Escapes var ett prisjämförelseföretag så vi har alltid varit medvetna om det faktum att resebranschen är en väldigt prisfixerad bransch. Vårt nyhetsbrev var populärt och hade cirka 1 miljon abonnenter, men det var bara ett reklammedium för andra företag som ville sälja sina erbjudanden via oss. Efter ett tag insåg vi att vår abonnenter lika gärna kunde få erbjudandena direkt från oss och att vi själv kunde sköta detaljhandeln istället för att göra reklam åt andra företag. Kunderna hade vi ju redan.

Hur tänkte ni sen?

– Vi bestämde oss för att skapa ett nytt varumärke för lyxhotell, men samtidigt någonting som skulle vara tilltalande för alla. Även om produkten vi säljer handlar om lyx så är hela konceptet att vi vill skapa prisvärd lyx.

Hur fungerar det i praktiken?

I grund och botten handlar det om att hotell, världen över, har cirka 70 procents beläggning men övriga 30 procent går till spillo. Varje dag som passerar utan full beläggning är med andra ord förlorade pengar. Hotellen vill ogärna sänka priset på sin egen hemsida för där finns kunderna som skulle ha köpt rummet till fullt pris. Det vi erbjuder dem är en ny kundbas som är intresserade av att köpa rummen som annars går till spillo, men till ett lägre pris.

Ni möjliggör alltså för hotellen att sälja övriga 30 procent i det dolda?

– I det dolda kan man väl egentligen inte säga för priserna ligger ju uppe helt transparent på vår hemsida, men vi kräver däremot att du ska bli medlem för att få ta del av erbjudandena. Men det är gratis att bli medlem så det finns ingen hake för kunden.

Du säger att ni vill göra det möjligt för alla att kunna unna sig en lyxig semester men har ni ändå märkt att det finns en typisk kund?

Jo men absolut, vår typiska kund är en kvinna i tidiga 40-årsåldern med en inkomst strax över medel som har råd att unna sig själv en spontan weekendsemester.

Har ni märkt av att några resmål slår bättre än andra?

Vår starkaste produkt på samtliga marknader brukar vara spahotell på landsbygden. Mycket handlar om att faciliteterna måste vara tillräckligt bra för att man ska vilja stanna på hotellet. Hotellet ska så att säga vara en destination i sig. Men med det sagt så är även storstadsweekends fortfarande väldigt populära London, Paris och Berlin går alltid hem.

Hur väljer ni ut hotellen som ni samarbetar med?

Vi handplockar dem, typiska erbjudanden från oss är hotell som är eleganta och unika på något vis. Sådant som fungerar bra för oss är boutiquehotell och lite mindre, självständiga hotell.