EU-regler ger rätt till ersättning vid inställda flyg

EU-regler ger rätt till ersättning vid inställda flyg

Sedan 2004 är rätten till ersättning vid inställda och försenade flyg reglerade i EU. Men att kräva ersättning är ofta en krånglig och tidskrävande historia. Visste du att du kan slippa att driva ärendet själv? Så här går det till att ta hjälp av en expert.

Det flesta av oss vet att vi ofta har rätt till ersättning om flyget blir inställt eller försenat, men många har gett upp hoppet om att lyckas att få igen några pengar innan man ens har försökt, eftersom processen känns för svår och krånglig. Men förtrösta inte – det finns hjälp att få. Flightright är ett företag som specialiserat sig på att hjälpa privatpersoner att få ut ersättning för just inställda och försenade flyg. Affärsidén går ut på att de tar ut en provision på 29,75 procent av summan du får tillbaka – men om de misslyckas kostar det dig ingenting. 

Rätten till ersättning är reglerad i EU-förordningen 261 som trädde i kraft redan 2004. “Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar.” Så lyder förordningen, men trots att man har rätten på sin sida har det visat sig vara lättare sagt än gjort att lyckas få ut sin ersättning. Då kan Flightright hjälpa till att hävda din rätt och begära ekonomisk ersättning. 

EU-förordningen gäller:

Passagerare med giltig biljett och bokningsbekräftelse och som påbörjar sin resa från en flygplats inom EU – eller landar i ett EU-land och flygbolaget har sitt säte inom EU.

Det spelar ingen roll om passagerarna:

• har bokat paket-/charterresa

• flyger med ett lågprisflyg 

• är på affärsresa

• är barn (betald biljett) 

• reser på en gratis eller nedsatt biljett såld via kundlojalitets- eller marknadsföringsprogram.

 

EU-förordningen gäller inte:

• Passagerare som reser på en gratis eller nedsatt biljett som inte är tillgänglig för allmänheten.

• Flygresenärer som inte checkade in i tid. Om inget annat står föreskrivet ska passagerare checka in senast 45 minuter innan avresan (förutom om flyget är inställt)

 

För att ha rätt till ersättning enligt EU-förordningen måste ditt flyg antingen lyfta eller landa i ett EU-land. I det senare fallet måste flygbolaget även ha sitt säte i EU. Du har rätt till ersättning oavsett om du reste i jobbet eller privat. Du måste ha hört av dig till flygbolaget inom två månader efter avslutad flygresa , och därmed ha brutit reklamationstiden, för att ha rätt till ersättning. 

 

Du kan ha rätt till ersättning om:

Förseningar: Ditt flyg måste ha anlänt till destinationen med en försening på 3 timmar eller mer.

Inställt flyg: Om du blev informerad om det inställda flyget mindre än 14 dagar innan avgång.

Överbokning: Flygbolaget överbokade flyget och du blev utan ett säte. Detta räknas till nekad ombordstigning.

Missat anslutningsflyg: Om den slutgiltiga destinationen nås med 3 timmars försening eller mer på grund av ett missat anslutningsflyg. Du är fortfarande ersättningsberättigad om det anslutande flyget utfördes av ett annat flygbolag såvida biljetten gäller för alla sträckor.

 

Så mycket kan du ha rätt till

Kortdistansflyg: Upp till 1 500 km – upp till 250 €.

Mellandistansflyg: Mellan 1 500 km och 3 500 km – upp till 400 €

Långdistansflyg: Över 3 500 km – upp till 600 €.

 

Här finns mer information om EU-reglerna, dina rättigheter och hur man söker ersättning via Flightright.

Och här finns mer infomration om EU förordningen.