Flygbolaget BRA har fått sina andra leverans av biobränsle i år, bränsle som flybolaget köpt för de pengar som resenärerna som klimatkompenserat sina flygresor har bidragit med.
Den 1 april i år skapade BRA som första flygbolag i världen en enkel lösning där varje resenär kan välja biobränsle till sin resa när man bokar flygbiljett. Totalt har 46 ton biobränse tankats i år för drygt 840 000 kronor. Flyget är den enskilt vanlligaste sektorn som debatteras när miljöpåverakan kommer på tal i media. Trots stort intresse bland befolningen är det bara cirka 1 procent av BRA:s nätkunder som bokar biobränsle, men förhoppnigen är självklart att den procentsatsen ska öka.
– Varje liter biobränsle som ersätter fossilt bränsle minskar de fossila utsläppen med drygt 2 kg koldioxid sett ur ett livscykelperspektiv – ungefär samma klimatavtryck som en hamburgare med nötkött, fortsätter Anna Soltorp som är Hållbarhetschef för BRA.
Biobränsle hos BRA fungerar på samma sätt som att köpa grön el till hushållet:
- Resenärer väljer biobränsle vid bokning, för enhetspriset 300 kronor per flygning.
- BRA köper i efterhand större mängder fossilfritt biobränsle som motsvarar resenärernas köp.
- Biobränslet levereras av AirBP till en flygplats i Sverige som BRA trafikerar. Där fylls biobränslet på i den flygplatsens tankanläggning, vilket innebär att biobränsle fylls på istället för vanligt jetbränsle.
För att möjliggöra förköp av biobränsle, har BRA räknat fram ett enhetspris per flygtimma om 300 kronor. Det motsvarar mellanskillnaden i pris mellan vanligt jetbränsle och biobränsle för en genomsnittlig flygresa med BRA. Eftersom bränsleförbrukningen beror på väder, vind, vikt, flygtid och antal passagerare ombord – precis som när man kör bil – är det inte möjligt att på förhand räkna fram exakt förbrukning för varje enskild flygning.
Biobränslet som BRA använder levereras av Air BP och produceras i Kalifornien av förbrukad frityrolja. Palmolja används inte till biobränslet som BRA använder. Då det går åt energi för att tillverka och frakta biobränslet till Sverige, är andelen fossilfritt utsläpp med biobränsle cirka är 70 procent lägre än fossilt flygbränsle, sett ur ett livscykelperspektiv.
Biobränsle minskar utsläpp av fossilt koldioxid till atmosfären. Den koldioxid som genereras av fossilfritt biobränsle är samma mängd som biobränsleplantorna absorberat från atmosfären under sin levnadstid. På så sätt blir utsläppen vid förbränning av själva biobränslet koldioxidneutralt ur ett relativt kort perspektiv till skillnad från fossila bränslen där motsvarande absorption inte skett.
– Vår idé är att visa hur man kan göra skillnad genom ett aktiva val, utan att behöva sluta flyga helt. Vi vill även påverka omvärlden och få upp frågan om biobränsle för inrikesflyg på agendan.
Möjligheten att boka biobränsle eller att klimatkomensera sin flygresa är tyvärr inte något som alla flygbolag tillhandahåller ännu.