Det skulle bli tydligare regler för handbagage och ersättning vid förseningar inom EU. Men förhandlingarna i Bryssel har kraschat – och därmed fortsätter samma regelverk som i dag att gälla för dig som flygpassagerare.

EU-kommissionens förslag till uppdaterade passagerarrättigheter lades fram redan 2023. Under våren och sommaren 2025 har politiker i Europaparlamentet och EU:s medlemsländer försökt enas om en stor reform som skulle göra det tydligare både för resenärer och flygbolag.

Nu har förhandlingarna brutit samman. Oenigheten är så stor att samtalen avbrutits, enligt flera europeiska nyhetsbyråer – och därmed pausas hela reformen på obestämd tid.

Striden om gratis handbagage

En av de stora stötestenarna handlar om handbagaget – en fråga som berör nästan alla som flyger inom Europa. Europaparlamentet vill införa en gemensam miniminivå: alla resenärer skulle ha rätt att gratis ta med både ett personligt föremål (som handväska eller liten ryggsäck) och ett mindre handbagage på upp till 7 kilo och totalt 100 centimeter (längd + bredd + höjd) i kabinen.

Medlemsländerna – med stöd från flera flygbolag – säger nej. De vill bara garantera att ett “personligt föremål” alltid ingår, vilket skulle innebära att flygbolagen även fortsättningsvis kan ta extra betalt för vanliga kabinväskor.

När har du rätt till ersättning?

Den andra stridsfrågan är kompensation vid förseningar. I dag har du som passagerare rätt till ersättning först när ditt flyg är minst tre timmar försenat, under EU-förordningen EU 261/2004. Här vill Europaparlamentet behålla dagens gräns, medan medlemsländerna velat göra det svårare att få kompensation:

• Fyra timmars försening på korta och medellånga flygningar
• Sex timmars försening på långdistans

För dig som resenär hade det inneburit betydligt färre situationer där du kan kräva ersättning – något flygbolagen länge har lobbat för.

Inget ändras – än så länge

Eftersom parterna inte lyckats enas kan inga nya regler klubbas. Den belgiska EU-ordföranden hade hoppats på en uppgörelse före årsskiftet, men efter den senaste rundan av förhandlingar har processen i praktiken stannat. För dig som flyger innebär det att allt fortsätter som tidigare:

• Nuvarande regelverk EU 261/2004 gäller fortfarande.
• Gränsen på tre timmars försening för ekonomisk kompensation ligger kvar.
• Flygbolagen får även fortsättningsvis själva bestämma om – och hur mycket – de tar betalt för handbagage i kabinen, utöver ett personligt föremål.
• För flygbolagen betyder dödläget att nuvarande affärsmodeller står fast. Avgifter för kabinväskor är en viktig intäktskälla, särskilt för lågprisbolag, och kan fortsatt användas som i dag.

”Ingen vill ha förseningar – men reglerna måste fungera i praktiken”

Flygbolagen lyfter fram att förseningar är kostsamma även för dem.
– Vi hoppas att det går att nå en överenskommelse som är rimlig och realistisk för både resenärer och flygbolag. Inget flygbolag vill ha en försening eller ställa in flyg eftersom det leder till missnöjda passagerare och innebär stora kostnader. Men väder, strejk och annat oförutsett kan orsaka störningar i flygtrafiken och då behövs ett regelverk som är bra för passagerarna men som även tar hänsyn till flygbolagen och vad som är möjliga åtgärder om ett flyg är försenat eller måste ställas in, säger Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör på Norwegian.

Hon pekar också på att de flesta resenärer i första hand vill komma fram – inte få pengar tillbaka.
– Undersökningar visar att resenärer föredrar att komma fram lite senare, snarare än att få en kompensation. Det är viktigt att ge flygbolagen möjlighet att kunna vidta åtgärder för att minimera konsekvenserna för passagerarna.

När det gäller handbagage menar hon att förslagen från parlamentet inte fungerar praktiskt ombord.
– Vad gäller handbagage så ingår det redan ett gratis handbagage ombord inom EU. Att det ska ingå två gratis handbagage är fysiskt omöjligt eftersom de flesta flygplan som trafikeras i Europa rymmer cirka 80 kabinväskor. Allas väskor skulle inte få plats. Det skulle leda till dyrare flygbiljetter. Det är bättre att resenärer kan påverka priset på flygbiljetten beroende på hur mycket bagage de behöver ta med, säger Charlotte Holmbergh.

Vad betyder det här för dig framöver?

Många konsumentorganisationer i EU har samtidigt varnat för att den reform som medlemsländerna drivit riskerat att försämra skyddet, snarare än att stärka det. När – eller ens om – förhandlingarna återupptas är oklart. Även om ett nytt kompromissförslag läggs fram krävs både att Europaparlamentet och en majoritet av medlemsländerna (minst 15) säger ja. I dagsläget är avståndet mellan parterna fortfarande stort.

Tills vidare gäller alltså samma råd som tidigare:

• Kolla alltid reglerna för handbagage exakt för det bolag du flyger med.
• Dokumentera förseningar och spara underlag ifall du behöver ansöka om ersättning.
• Var beredd på att dina rättigheter ser likadana ut som de gjort de senaste åren – åtminstone ett tag till.