Den mytiska ön i norr är inte längre bara gejsrar, sagor, tultande hästar och stilrena barer i Reykjavik. Det är också ett land i rejäl ekonomisk gungning. Med en krona som sjunkit som en sten är det ingen slump att man redan på flygplatsen Keflaviks utanför reklamskyltar möts av samvetsfrågan: Är du här för naturen eller för valutakursen?
Men oavsett vad den inhemska befolkningen tycker om den ökade tillströmningen har turistnäringen tagit bankernas plats som landets tredje största inkomstkälla efter krisen i höstas. Och nu behöver man inte längre hålla hårt i plånboken. Som svensk får man upp till 40 procent mer för pengarna än vid samma tidpunkt förra året. Inhemskt mode och hantverk, bensin och mat och vin är några av de produkter som är nära hälften så dyra som för bara ett år sedan.
Att Island ska vara ett lågprisparadis i framtiden är dock inte särskilt troligt. Redan till sommaren, som är ladets stora turistsäsong, väntas priserna stiga i takt med att shopping- och äventyrslystna amerikaner intar Reykjavik.