I början av nästa år kommer den belgisk-nederländska tågstartuppen European Sleeper att lansera sin andra tågrutt – en nattförbindelse mellan Bryssel och Venedig.
Rutten – som kommer att trafikeras två gånger i veckan fram till slutet av mars – inleds den 5 februari 2025. Precis lagom till sportloven, alltså.
På vägen stannar tåget i Antwerpen, Rotterdam, Utrecht, Köln, München, Innsbruck, Bolzano och Verona.
– Vi är glada över att kunna introducera den här nya nattågsförbindelsen mellan Nordsjön och Medelhavet, säger Chris Engelsman som grundat European Sleeper tillsammans med Elmer van Buuren.
Ett lite mer romantiskt sätt att resa
Det var våren 2023 som det allra första European Sleeper-tåget lämnade Berlinstationen Gesundbrunnen på sin väg mot Amsterdam.
Då trängdes politiker, journalister, influensers, allehanda rälsentusiaster och miljövänner på perrongen, och Engelsman påpekade att det inte rör sig om lyxupplevelser.
Tågen är byggda på 1960- och 70-talet, och i liggvagnarna finns exempelvis ingen luftkonditionering.
– Du kan öppna fönstret. Det är ett bättre sätt att resa. Lite mer romantiskt. Vi förväntar oss att vi kommer att locka människor som älskar tågresor, älskar äventyret, som inte vill stressa på en flygplats utan bara njuta av färden.
Genom Tyskland och Österrike över Alperna
Upplevelsen av att resa mellan Bryssel och Venedig sägs vara liknande.
– Passagerare kommer att kunna gå ombord på vårt tåg från Belgien och Nederländerna och koppla av i bekvämligheten av restaurangvagnen, medan tåget transporterar dem genom Tyskland och Österrike och över Alperna, fortsätter Chris Engelsman.
Viktig milstolpe för hållbarheten
Han menar att detta markerar en ny viktig milstolpe för European Sleeper samt bekvämligheten och hållbarheten med nattresor över hela Europa.
Tågen kommer att avgå från Bryssel klockan 17 med avstigning i Venedig klockan 14 dagen därpå.
I motsatt riktning lämnar tågen Venedig klockan 15 och når Bryssel dagen efter på förmiddagen klockan 11.
Prisuppgifter saknas i nuläget.
Foto: Patrick Robert Doyle.