Skrytsamhet klär inte någon, och svenskarna är inte kända för att vara de mest skrytsamma. Men det verkar som om det finns ett undantag där jantelagen inte är lika strikt – och det är, såklart, kring våra resor! En ny undersökning från Hotels.com avslöjar att mer än var tredje svensk anser att det är mer acceptabelt att skryta om deras senaste resor än om något annat.
Vem älskar inte att smygskryta och att ta chansen att berätta om den outforskade byn eller gömda oasen som upptäckts på resan? Undersökningen avslöjar också att en tredjedel (33 procent) av svenskarna föredrar ett originellt och annorlunda resmål över ett flashigt. Lyckligtvis kan Hotels.com matcha ihop resenärer med deras perfekta oupptäckta destination som kommer ge dem berättelser att skryta om i timmar.
Det är tydligt att trenden är här för att stanna eftersom mer än hälften (58 procent) av alla svenska resenärer lägger ned tid och energi på att få deras semesterbilder att se så unika och estetiskt tilltalande ut som möjligt på sociala medier. En av tio (11 procent) erkänner också att de utgår ifrån hur Instagramvänligt resmålet är när de bokar sin semester.
– Vi kanske inte vill erkänna det, men vi alla älskar lite oskyldigt skrytande. Oavsett om det handlar om ett ovanligt underjordiskt hotell eller om ett slott vid stupet av ett berg så är ingen immun när det kommer till lite efter-semestern skryt. Dock är det inte så ytligt som det låter. När svenskar planerar sina resor uppger en tredjedel (31 procent) att det dem värderar högst från en resa, är minnen och historier som de kan berätta om för nära och kära. Dessutom tycker 14 procent av svenskarna om att lyssna på en unik historia eller ett spännande semesterminne, säger Emma Tagg, talesperson för Hotels.com
Det är tydligt att svenskarnas prioriteringar har skiftat då en fjärdedel (25 procent) helst vill resa någonstans där deras vänner aldrig har varit. Enligt svenskar är det viktigaste när de väljer destination att de inte besökt den tidigare (30%), följt av en destination eller hotell med bra mat (26%) och möjligheten att samla på sig unika historier (21%).