Streamingturister, en ny wellnessvåg och 3-stjärniga hotell – här är resetrenderna för 2023
Nyhet

Streamingturister, en ny wellnessvåg och 3-stjärniga hotell – här är resetrenderna för 2023

En ny undersökning från Hotels.com, med 24 000 svarande i 17 länder, visar på potentiella resetrender för 2023. Enligt undersökningen kommer resandet nästa år att handla om att säga “nej” till det normala, att bryta rutiner och söka efter upplevelser utan kompromisser.

Oväntade resetrender 2023:

Streamingturister
Att boka en resa till en destination man sett på film eller TV kommer bli populärt under 2023. Enligt Hotels.com är filmer och serier från streamingtjänster en av de viktigaste källorna för reseinspiration nu. En av fem (20 %) menar att det påverkar deras beslut av destination. Dessutom anger ytterligare 17 % att streamingtjänsternas påverkan ökat de senaste 12 månaderna. Hela 63 % av svenska resenärer har övervägt att besöka en destination efter att ha sett den i en serie eller film via en streamingtjänst och en tredjedel (33 %) har till och med bokat en resa.

Toppdestinationerna inkluderar bland annat New York, vars skyskrapor bland annat synts i en dramaserie om en bedragare. Paris, Italien och Hawaii med dess vackra stränder är också högt rankande.

Kulturhuvudstädernas år
Nationalparker och tillflyktsorter på landsbygden har varit populära de senaste två åren. Men nu gör storstäder en comeback. Destinationerna med störst ökning bland resenärer är kulturfyllda städer där konstnärliga och kulturella evenemang har återvänt med full fart. Besök Festival Fringe i Edinburgh, planera en resa till WorldPride i Sydney eller beundra blommande körsbärsträd i Tokyo.
1. Edinburgh, Skottland​
2. Lissabon, Portugal​
3. Tokyo, Japan​
4. Dublin, Irland​
5. New York, USA​
6. Sydney, Australien​
7. Dubai, Förenade Arabemiraten​
8. Montreal, Kanada​
9. München, Tyskland​
10. Bangkok, Thailand

Trestjärniga superstjärnor
Svenska resenärer är på jakt efter ett smartare sätt att utforska världen, utan att behöva kompromissa med komfort eller trendfaktor. Fler än en av tre (36 %) anser att värde för pengarna är viktigare än någonsin. Enligt data från Hotels.com har intresset för trestjärniga hotell ökat med mer än 20% globalt. 2023 planerar 34 % av svenska resenärerna att bo på hotell med 1–3 stjärnor, och 37 % planerar att boka en semester med inkluderat mervärde, som toalettartiklar eller gratis frukost. Med den skiftande mentaliteten som många har upplevt efter pandemin, svarade en fjärdedel att de hellre skulle vilja åka på fler resor och bo på trestjärniga boenden, än att spendera allt på en lyxsemester.

Den nya wellnessvågen sköljer in
Inför 2023 är 44 % av svenskarna mer sugna på wellnessresor än någonsin tidigare och en majoritet (54%) menar att det beror på att de är mer fokuserade på sin psykiska och fysiska hälsa nu. De flesta svenskar vill åka till Spanien på wellness-semester. Generation Z (18–24) däremot föredrar ett äventyr till Maldiverna, Italien och Bali. För att tillgodose de nya behoven har hotell som Loire Valley Lodge i Frankrike och Whitepod i Schweiz satsat på att utveckla och erbjuda rogivande program samt interaktiva aktiviteter som uppmuntrar resenärer att komma närmare naturen. Undersökningen visar att naturnära aktiviteter så som sylvoterapi, skogsbad och fruktskörd (28%) är mer populära än klassiska aktiviteter som golfsemester (26%) och meditation (21%). Ju mer udda en aktivitet är, desto bättre med andra ord.

Publicerad: 2022-11-22